Villkor för lektionsryttare 2024

Datum och omfattning vårterminen 2024

Terminen startar den 2 januari och pågår t.o.m. 20 juni. Ingen lektionsridning följande dagar:

• Lördag 6 januari (Trettondagjul)
  • Fredag 29 mars (Långfredagen)
  • Lördag 30 mars (Påskafton)
  • Söndag 31 mars (Påskdagen)
  • Måndag 1april (Annandag påsk)
  • Onsdag 1 maj
  • Torsdag 9 maj (Kristi himmelfärdsdag)
  • Torsdag 6 juni (nationaldagen)

Datum och omfattning höstterminen 2024

Terminen startar den 12 augusti och pågår t.o.m. 30 december. Ingen lektionsridning följande dagar:

• Lördag 2 november (Alla helgons dag)
  • Tisdag 24 december (Julafton)
  • Onsdag 25 december (Juldagen)
  • Torsdag 26 december (Annandag jul)

Anmälan/uppsägning av lektionsridning

Anmälan till ridverksamheten görs för helt läsår, dvs både för höst- och vårtermin. Anmälan till läsåret 2024/2025 skall vara oss tillhanda senast 1 maj 2024 och sker genom att man godkänner villkorsdokumentet på "MinRidskola". När dokumentet är godkänt av ryttare eller målsman till ryttare har man godkänt våra regler och villkor ansvarar själv för att hålla sig uppdaterad på villkoren som finns på vår hemsida.

En eventuell uppsägning av ridabonnemang skall göras senast den 1 maj inför höstterminen eller senast 1 november inför vårterminen. Uppsägning efter detta datum medför sex gångers uppsägning på den nya terminen. Efter påbörjad termin går abonnemanget ej att bryta, det vill säga man är betalningsskyldig för hela terminen.

Betalningsvillkor

Betalning för lektionsridning sker efter faktura, för en termin åt gången. Du kan betala terminsavgiften:

• vid ett enda tillfälle
  • vid två tillfällen (administrationsavgift 100 kr)
  • vid tre tillfällen (administrationsavgift 150 kr)
  • vid fyra tillfällen (administrationsavgift 200 kr)

Delbetalning meddelas ridskolan senast den 1 juni inför höstterminen och senast den 1 december inför vårterminen. Önskan om delbetalning ligger kvar tills man meddelat annat och avgiften går inte att återfå om man ändrar sig efter ovanstående datum.

Av miljö- och kostnadsskäl fakturerar vi helst via e-post. På din eller ditt barns sida på "Minridskola" anger ni om ni vill ha e-postfaktura eller pappersfaktura. Vid val av e-postfaktura skickas ett verifieringsmejl som du ska besvara, så vi vet att våra fakturor kommer fram. Väljer du postbefordrad pappersfaktura tillkommer faktureringsavgift på 50 kr.

Om du inte betalar fakturan senast angiven förfallodag tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr. Om du inte betalat senast den förfallodag som anges på påminnelsen stängs du av från ridskolan och fakturan lämnas vidare till inkasso.

Villkor för ersättare

Om du inte kan delta på din lektion får du ta in en ersättare. Ersättaren måste ha en fast plats på ridskolan och vara på samma nivå.

Du ska meddela namnet på din ersättare via e-post till info@tyresoryttarforening.se.

Meddelandet ska nå oss senast kl. 13:00 på vardagar eller kl. 07:00 på lördagar och söndagar. Om du inte har meddelat oss får ersättaren inte delta i lektionen.

Vid flertalet sjuka/smittade hästar kan ridskolan komma att stänga möjligheten att sätta in ersättare under en tid.

Villkor för igenridning (endast ponnyryttare)

I mån av plats erbjuder vi ponnyryttare (ej Ponnylekis och Grundkurs 1och 2) igenridning i likvärdig grupp, men vi kan inte garantera igenridningstider. Vi rekommenderar att du försöker byta ridtid med en annan ryttare.

Du avbokar din lektion via "MinRidskola". Avbokningen ska nå oss samma dag senast kl 10:00 på vardagar eller kl 07:00 på lördagar och söndagar. För sent avbokad lektion går ej att rida igen. En eventuell igenridning måste ske senast sex veckor efter den avbokade lektionen och bokas via "MinRidskola".

Vid flertalet sjuka/smittade hästar kan ridskolan komma att stänga möjligheten att sätta in igenridare under en tid.

Längre frånvaro

Vid längre frånvaro ansvar du själv över att hitta en ersättare till dina lektioner. Se villkor för ersättare. Meddela oss att du kommer att vara borta under en längre tid.

Force majeure

Vi återbetalar inte avgift för ridlektioner som ställts in på grund av orsaker som föreningen inte har möjlighet att påverka.

Exempel: extrema väderförhållanden som kan äventyra elevernas, personalens och hästarnas hälsa, försumlighet från kommunens sida när det gäller anläggningen, lagbud eller myndighetsåtgärd.

Vid stark kyla –20 °C eller vid händelse av flertalet smittade eller skadade hästar kan ridlektionen ersättas med annan verksamhet.

Atti