Tyresö Ryttarförening

Ridhus och Utebana

Tyresö Ryttarförenings Ridhus

Ridhuset stod färdig i början av 2002 och har läktare på båda kortsidorna. Måtten på ridbanan är 24 m x 77 m.

Vi har delat in ridhuset i en upp- och avsittningsdel på ca 24x20m, medan den större delen ca 23x65m används för lektionsridning. När en grupp håller på att avsluta sin lektion på den stora delen, sitter nästa grupp upp på uppsittningsdelen och börjar skritta fram. Sedan byter grupperna plats och den tidigare lektionen sitter av på den mindre delen. Varje lektion får vara ensam 30 minuter i hela ridhuset.

Sedan 2017 pågår ett projekt tillsammans med Tyresö Kommun, i syfte att rusta upp anläggningen till att motsvara krav på modern djurhållning och idrottsutövande inklusive tillgänglighetsanpassning. Här finns tankar på ett kompletterande, ytterligare ridhus på gården. Med två ridhus skulle vi på ett säkert sätt kunna klara av den allt växande efterfrågan på lektionsplatser.

Nytt underlag i ridhuset

I början av 2013 bytte vi äntligen underlaget i ridhuset. Sedan dess har vi fibersand, något som också används i bland annat Sweden International Horse Show, Flyinge och Strömsholm.

Den nya blandningen mellan fiber och sand blir mer homogen vilket gör underlaget mer stabilt. De stora skillnaderna mot det gamla underlaget är hållbarheten och effekten vid hoppning. Hållbarheten är förlängd med flera år; upp till 10 år kan det användas om det sköts rätt. Skillnaden när man hoppar är att det blir ett snabbare underlag utan risk för halka.

Men det måste liksom andra underlag skötas omsorgsfullt, vattnas varje dag, harvas med specialharv minst varannan dag och mockas noga hela tiden. Vår vaktmästare Kurre har konstruerat en specialharv för detta ändamål, och bevattning sker automatiskt varje morgon i vårt bevattningssystem så länge det inte är frost. Under vintertid måste underlaget behandlas på annat sätt. Kurre prövar sig fram.

Innan vi köpte detta underlag var vi på studiebesök i Södertälje och Mälarhöjden, samt ringde runt till flera Stockholmsridskolor och kollade av underlagens kvalité.

Infravärme på läktaren

Hösten 2013 installerades äntligen en efterlängtad infravärme på läktaren. Den mittersta delen av läktaren kan värmas upp med två kraftfulla infravärmare som räcker till alla som sitter på den delen samt lite till domare/speakers vid tävlingar också. Slå på värmen genom att trycka på timern innanför entrédörren till läktaren.

Infravärmen finansierades i sin helhet av intäkterna från Lucia 2012 och Nationaldagen 2013. Entréer, lotterier och cafeteria - dina ideella insatser som medlem spelar roll. Tack alla som ställer upp i stort som smått!

Utebanan

Ridbanan utomhus är 30x70 m.

Banan bearbetas av vår vaktmästare Kurre som går över den med vatten, sladd och vält. Som alla grusbanor så blir den fastare när den är blöt, och dammig när den är torr. Men eftersom den bara är 5 - 7 cm tjock så kan den användas av alla våra ridhästar.

Vi använder den så ofta vi kan och vädret tillåter, så det blir mer variation för både hästar och elever. Dessutom är den en viktig del som framridning och framhoppning vid våra tävlingar.

Renoveringen

Sommaren 2013 genomgick utebanan en totalrenovering. Den kändes tung för hästarna att gå på och sanden var för lös. Ridlärarna tittade på olika ridbanor i Stockholm med omnejd och kom fram till att en grusbana är ett lämpligt underlag för utomhusbruk på en ridskola. All sand togs bort, underlaget reparerades på olika ställen och därefter återfylldes banan med 70 % ny packbar sand och 30 % av den gamla stridsanden - detta för att åstadkomma ett fast underlag som ändå kan kännas lite mjuk att gå på.

Några bilder från renoveringsarbetet (tagna av Ewa Jansson):