Publicerad: 2022-11-14

Senast uppdaterad: 2023-08-22

Författare: Sofi Seljemark

Ungdomssektionen

Vi jobbar med trivsel, trygghet och roliga arrangemang

Styrelsen för Ungdomssektionen inom Tyresö Ryttarförening har i uppdrag att arbeta för ökad gemenskap mellan barn och ungdomar på Tyresö Ridskola.

Vi i Ungdomssektionens styrelse (USS) vill först och främst bygga upp en gemenskap med dig och alla andra unga i stallet. Vi vill att du ska ha roligt och känna dig trygg. Du kan prata med oss om känsliga saker, oavsett om det gäller något i stallet eller på annat håll. Finns det saker på ridskolan som du inte riktigt förstår? Känner du dig lite ensam ibland? Eller vill du bara prata i allmänhet? Hör av dig! Du ser oss ofta i stallet. Du når oss även på trf.ungdomssektionen@gmail.com.

Först går du den kostnadsfria Skötarkursen som vi anordnar varje termin. Vi sätter upp en affisch i stallet när det är dags för en ny kurs. Där får du lära dig grunderna i hästskötsel och vilka regler som gäller för en skötare. Bland annat tar vi upp de här punkterna:

• Skötsel av hästen
  • Hästens delar
  • Sadeln och dess delar
  • Tränset och dess delar
  • Persedelvård
  • Skötsel av box.

Att vara skötare är ett viktigt och ansvarsfullt uppdrag. Föreningens hästar är förutsättningen för att vi ska kunna driva en attraktiv ridskola, samtidigt som de har ett stort ekonomiskt värde. Därför har vi en del regler för våra skötare:

Krav

• Du måste sköta minst två dagar i veckan.
  • Du måste vara minst 10 år gammal.
  • Du måste ha gått skötarkursen.
  • Du ska delta på skötarmöte de dagar du sköter.
  • Om du är borta mer än tre gånger i rad utan giltigt skäl blir du struken som skötare. Tråkigt är det, men vi måste ge andra engagerade ryttare chansen att bli skötare.
  • Om du har varit på plats och skött din häst men inte kunnat komma på ett skötarmöte för att bli avprickad, meddela oss detta på trf.ungdomssektionen@gmail.com. Då prickar vi av dig i efterhand.
  • Du ska också mejla oss om du är sjuk, ska resa bort eller har något annat giltigt skäl som hindrar dig från att sköta din häst. Sådan frånvaro är helt OK och medför inte att du riskerar att bli struken.

När kan du sköta?

Du kan sköta på alla vardagar och putsa utrustning/fixa boxen på helger eftersom hästrna inte är inne lika mycket då.

Övrigt

• Du får byta sköthäst max en gång per termin.
  • Det kommer att vara max två skötare på varje häst, vissa hästar kommer bara att he en eller ingen skötar.
  • Du får bli skötare på vilken häst du vill av de som är lediga, men du måste kunna nå upp till hästens manke.
  • Du får sköta hästen när du vill mellan kl 15 och fram till stängning, men tänk på att inte sköta hästen i samband med lektionerna (inkl. teoripassen) - för då är det ju den ridande eleven som ska lära sig att ta ansvar för hästen.

En liten checklista kan vara bra att ha:

• Borsta och rykta hästen
  • Kratsa hovarna.
  • Gör rent i hästens krubba och vattenkopp.
  • Borsta av väggarna någon gång emellanåt.
  • Putsa hästens sadel, träns och eventuella strykkappor. Ta aldrig isär ett träns, endast personalen gör detta!
  • Du måste binda upp hästen i ringen som sitter i boxen innan du börjar skötseln.