Tusentals kakburkar blev till en ponny

När Tyresö Ryttarförening behövde köpa en ny ponny gick medlemmarna man ur huse och sålde kakor, fröknäcke och mellanmålsbars. 4096 kakburkar har nu levererats till köparna, vilket inbringade 122 880 kronor. Den irländska femåriga ponnyn Cliff står nu i karantänstallet och väntar på att träda i tjänst. Och den ridgrupp som sålde mest, 278 burkar, kan snart kvittera ut vinsten – ett extra ridtillfälle.

– Förutom det välbehövliga ekonomiska tillskottet så bidrog kakförsäljningen till en fin sammanhållning i stallet. Förståelsen för att det är vi medlemmar som äger och ansvarar verksamheten ökade också, berättar Cecilia Alm som organiserade försäljningen.

De stora prishöjningarna i branschen medförde att föreningen i fjol gick back med över 400 000 kronor och tvingades att höja ridpriserna kraftigt inför höstterminens start. Verksamheten har därför initierat olika aktiviteter för att öka intäkterna. Ett exempel är en mycket populär ponnyridning för barn som vill prova på att sitta till häst. Trots detta är det fortfarande kärvt och verksamheten sparar in så mycket det går utan att äventyra hästvälfärden.

Föreningen för även en dialog med politiker och tjänstemän i kommunen kring mer stöd till verksamheten som ger så mycket mer än ridning för eleverna, varav majoriteten är flickor. Tre av fyra ridskolelever är barn eller ungdomar och ridskolan fungerar som en oas och fritidsgård som är öppen sju dagar i veckan.

På önskelistan till kommunen står sådant som erbjuds ridskolor i flertalet andra närliggande kommuner: nolltaxa i stället för anläggningshyra, mer bidrag till driften av anläggningen och en fritidsledare på halvtid. Att beslut har tagits att bygga ett ridhus till är mycket uppskattat. Det kommer förbättra både för elever och personal, samt öka säkerheten då lektioner inte behöver gå omlott.

Publicerad: 2023-11-05

Senast uppdaterad: 2023-11-05