Nybygget

STALLBYGGET ÄR I FULL GÅNG

uppdatering 2022-05-19

På grund av försenad byggstart 2021, sprängning som tagit längre tid än man beräknat och covid hos Novabs personal, har dessvärre bygget blivit ca 11 veckor försenat. Detta är så klart olyckligt och innebär att vi kommer, som planen ser ut idag, först kunna flytta in i vårt nya stall runt årsskiftet.

Vi har regelbunden kontakt med kommunen och vi har fått information om att man jobbar så fort man kan. Dock är det viktigt att komma ihåg att resultatet och att vårt nya stall blir bra är något som måste gå före en forcerad tidsplan.

Tidsplanen kan komma att ändras igen även om vi så klart hoppas att den hålls.

Det gamla stallet kommer rivas så snart vi är på plats i den nya stallbyggnaden.

uppdatering 2022-05-10

Bygget löper på och som säkert alla redan noterat pågår just nu takmontage på stall och humandelen. Man jobbar också med nockventilationen på stalldelen.

Inom kort börjar man gjuta rampen till gödselhanteringen samt bygger väggar och tak till gödselhantering

Framöver kommer man att börja med ytterväggarna.

Markentreprenören har avslutat sitt jobb och kommer tillbaka senare för att färdigställa alla ytor.

Vi återkommer med info så snart det finns något att meddela.

uppdaterat 2022-02-14

Som ni alla vet är stallbygget i full gång sedan hösten 2021. Det är verkligen superkul att se hur vårt nya fina stall växer fram dag för dag. Kommunen och verksamheten – ridskolan - har en kontinuerlig dialog med varandra under hela projektet.

Vi har sammanställt information om vad som händer på bygget nu och här näst. Vi lägger ut ritningar på hur stallet kommer se ut både inne och ute samt att vi träffat kommunens projektledare på plats och gjort en liten film. Nedan finner ni svar på de vanligaste frågorna vi fått in samt länkar till ritningar och film.

• Håller man tidsplanen - kommer det alltså bli klart till oktober?

Som det ser ut nu så kommer verksamheten att flytta över till nya stallet i oktober.

• När planeras rivningen av gamla stallet?

Så fort verksamheten har flyttat över till den nya byggnaden.

• Vad kommer bli på platsen där gamla stallet står?

Det kommer att bli hagar och personalparkering.

• Vad gör man just nu och vad blir nästa moment?

Nu börjar man att montera limträstommen, Takstolar m.m. samt gjuta plattan för humandelen för att sedan börja med väggar och tak på den delen.

• Har man tittat på ny belysning på området och hur kommer gångvägarna på området att gå?

Det kommer att bli ny bättre belysning på gården och vissa vägar kommer att gå som tidigare och vissa kommer att justeras lite men det kommer att vara genomtänkta gångvägar mellan stall, ridhus och hagar.

• Hur många boxplatser blir det?

Det kommer att vara 55 st boxar fördelade på tre olika storlekar.

• Vart kommer hästarnas foder att vara?

Det kommer vara en större foderhall för hösilage och kraftfoder samt ett loft för hö.

• Hur kommer golvet i stallgången se ut?

Det kommer det att bli gummiasfalt i stallgångarna för att få ner ljudnivån i stallet och för att minska halkrisken för hästarna.

• Kommer det byggas några finesser för personalens arbetsmiljö?

Det bla bli ett automatiskt utgödsligssystem där man mockar direkt ner i ett skåp inne i boxen vilket leder ner i en kulvert under boxarna där det forslas ut direkt till en gödselcontainer.

NEDRÄKNING TILL BYGGSTART

Uppdatering 23/6 2021

Kontrakt skrivet med entreprenör.

Vi är mycket glada att kunna meddela att ingen överklagan för stallbygget har kommit in och Tyresö kommun har nu skrivit kontrakt med Novab.

Novab har referenser från rid- och stallanläggningar som Strömsholm, Ågesta, Farsta med flera. Det känns tryggt att man valt en entreprenör med stor erfarenhet av tidigare stallbyggnation.

Kommunen och TRF:s ledning kommer att ha ett första uppstartsmöte under v 26. Därefter ska omfattande slutprojektering ske och byggstart i form av första spadtaget kommer ske efter sommarsemestrarna, troligen i augusti.

Som tidigare nämnts drivs frågan om ytterligare ett ridhus separat. Omröstningen på Tyresöinitiativet är avslutad 20/6 2021 med 801 positiva röster och 113 fina kommentarer. Förslaget är remitterat till kultur- och fritidsnämnden för beslut.

--------------------------------

Stall med personal och elevutrymmen

Under våren har Tyresö Kommun haft en förfrågan ute på nybyggnation av stall, personal och elevutrymme. Anbudstiden gick ut 24 april 2021.

Vi har glädjen att berätta att Kommunfullmäktige nu beslutat att utöka investeringsbudgeten till 57 miljoner kr och att en entreprenör tilldelats uppdraget.

Byggstart beräknas ske v 26 2021. Enligt Lagen om offentlig upphandling kan tilldelningen överklagas till och med den 4/6 så först därefter kan det formella avtalet skrivas.

Vi kommer under denna sida löpande informera om projektet under byggets fortgång.

Ridhus

Då nybyggnation av ytterligare ett ridhus inte finns med i denna entreprenad kommer vi att driva denna fråga separat. Ett led i detta är att TRF Styrelse, genom Håkan Bohman, har lagt fram ett förslag på Tyresöinitiativet om att kommunen ska prioritera och omgående bygga ett till ridhus med uppvärmd läktare samt cafeteria på Fårdala gård.

Länken är följande: E-förslag - Ett till ridhus på Fårdala gård med cafeteria och uppvärmd läktare (tyreso.se) Länk till annan webbplats.