Hästar 1985-2005

1985 tog Tyresö Ryttarförening över ridskoleverksamheten från tidigare ägaren Kjell Öhrling. Föreningen köpte in många nya hästar och ponnyer. De fotona som har Tyresö Ryttarförenings logga på sig är foton som ridskolan sålde till eleverna. Här är ett urval på hästar som funnit på ridskolan under åren 1985-2005. Tyvärr har vi inte kvar så mycket information om hästarna längre, men du kanske får några minnesbilder!

Amorina 1988 Foto: Anna Ossfeldt

Amorina var född 1977 och kom till ridskolan som 3-4 åring. Hon hade då ett föl vid sin sida som döptes till Trixie. Amorina var inte direkt inriden när hon kom, men fick gå 3 lektioner om dagen på en gång! Även fast hon fick en tuff start så var en av ridskolans mest friska hästar, och levde på ridskolan tills hon var 20 år. Då pensionerades hon och fick bo hos dåvarande ridskolechefen Solveig Oroscos gård i Tullinge. När Amorina var 27 år gammal så avlivades hon i hagen med sina nära och kära. Amorina var en mycket duktig hopp och dressyrponny fastän hon var så liten. Hon var en bra lektionshäst men kunde vara lite grinig mot andra hästar och lite sur i spiltan. Hon blev framröstad till Årets Stallbästis 4 gånger!!

Bonanza 1988 Foto:Anna Ossfeldt

Bonanza var en riktig pärla. Hon gick på tygeln för alla elever och var superlydig. Hon var jätteduktig i både dressyr och hoppning och knep många priser. Hon köptes till ridskolan 1985. Hon var väldigt omtyckt eftersom hon var så snäll. Tyvärr var hon halt ofta och avlivades tillsut pga av det i slutet av 80-talet.

Brynhilde 1988 Foto:Anna Ossfeldt

Brynhilde kom till ridskolan 1985. Hon var halvarab och halvlod. Hon var en klippa som snäll lektionshäst och handikappshäst. Hon kunde hoppa väldigt flott, men hon var livrädd för hinder och bommar, så hon gick inte att ha med på de lektionerna. Hon var väl ingen dressyrstjärna, men som sagt otroligt snäll och trevlig.

Cindy 1988 Foto: Anna Ossfeldt

Cindy var född 1977 och kom till ridskolan ca 1987. Hon var en väldigt bestämd dam som kunde bli riktigt istadig och stå stilla på lektion. Men när hon fick en tuff ryttare på sig gick hon väldigt snyggt i dressyr. Hon såldes tillslut eftersom hon inte passade som ridskolehäst.

Dancing 1987 Foto:Anna Ossfeldt

Dancing var född 1980 och kom till ridskolan som 5 åring 1985. Hon var då endast grundriden. Dancing var inte så snygg extriörmässigt, hon hade en lång svankrygg och en tunn hals med ett stort huvud till. Men hon var ändå omtyckt att rida för hon krökte lätt på halsen och var lydig och pigg. Hon var en bra lektionshäst. Tyvärr drabbades hon av hosta.

Emil 1988 Foto: Anna Ossfelt

Emil köptes 1985, då var han unghäst och fick tränas. Han var russ, och en rätt påhittig och envis sådan. Han kunde ge barnen tjuvnyp i boxen och han slängde ofta av barnen. Så tillslut sålde vi honom till eleven Camilla Persson, som han levde hos tills han dog. Men Emil var inte bara busig, han var emellanåt en trevlig ponny som kunde gå fint i både hoppning och dressyr.

Gandalf Grå 1989 Foto: AO

Gandalf Grå var en äldre herre när han kom till ridskolan. Han var inte så välriden, han var inte så vackert byggd. Men han var en bussig häst som gjorde sitt bästa i både hoppning och dressyr. Han fick tidigt problem med hältor och avlivades tillsut för det.

Gay-Club 1988 Foto:AO

Gay-Club var född 1977 och ett Svenskt halvblod. Han kom till ridskolan 1985, det här fotot är från 1988. Du kan se en äldre bild på honom längre ner.

Glader 1986 Foto: AO

Glader 1986, jämför honom med bilden längre ner. Glader var en kanonponny, genomsnäll och duktig på allt. Han hade en väldigt lång rygg och var dessutom svankryggig, så han såg rätt rolig ut.

Grevinnan 1982 Foto: Elina Hirvenoja

Grevinnan ett foto från 1982 när hon var ny. Som du ser är hon väldigt mörk på bilden, nu är hon nästan vit. Grevinnan blev inriden på ridskolan och var väldigt pigg i början. Sedan lugnade hon ner sig och blev en exemplarisk ridskolehäst som var jättesnäll att sköta och rida. Hon pensionerades och ridläraren Lotta köpte henne. Grevinnan lever fortfarande och är över 30 år gammal!

Grevinnan 1989

Grevinnan ca 1989 Foto: Eva Bergström Bergh

Ärla, Eva Bergström 1990

Eva Bergström med Ärla. Ridläraren Lotta Malmström i bakgrunden.

Ärla hette egentligen Miss Muffy och var född 1974. Hon kom till ridskolan 1980 och födde ett dött föl när hon var ny, ingen visste att hon var dräktig. Ärla var en renrasig Connemara.

Candino 1995 Foto:Kerstin Bjurström

Gissa vem det här är!

Fotot är taget 1995. En ledtråd är han lever fortfarande på ridskola!

Svar: Candino som 4 åring!

Ridläger juni1990 EB

Bild från juni 1990, från höger: Jattac, Ärla, Gutten, Frankey, Lilleman, Benjamin, Glader mfl. Fotot tillhör Eva Bergh Bergström.

Stallplan juni1990 EB

Eva Bergh Bergström leder ut sin ridlägerhäst Ärla på stallplan. Ser ni det gamla Plåtridhuset i bakgrunden, och att stallplanen inte var asfalterad? En som fortfarande finns kvar är ridläraren Lotta Malmström f d Karlsson som har hand om ridlägret!

Chiquita och Belinda  juni1990

Chiquita och Belinda nya i stallet juni 1990. Foto: Eva Bergh Bergström.

Aragorn

Svensk halvblod som stod på ridskolan i många år. Han var en riktigt duktig dressyrhäst, men var även känd för att vara en riktig avkastarkung! De sista åren gick han mest som handikappshäst innan han avlivades.

Carlombo

Svensk halvblod som stod på ridskolan i många år innan han pensionerades, han bor numera på Gotland och går lite turridning. Carlombo var en häst som var duktig på allt, han var framgångsrik i både hoppning och dressyr.

Chess

Danskt halvblod som stod på ridskolan i några få år. Han var en mycket mjuk och trevlig dressyrhäst. Men tyvärr blev han halt tidigt, och avlivades.

Chiquita

Dansk Connemarakorsning. Hon kom till ridskolan när hon var unghäst, och stod på ridskolan i många år. Hon var en av ridskolans absolut bästa ponnyer både i dressyr och hoppning. Hon var lite grinig i spiltan men otroligt lättriden, fast hon var rätt pigg. Hon tävlade framgångsrikt i både dressyr och hoppning på lokaltävlingar. Hon var även med i en reklamfilm för Gröna Lund på slutet av 90-talet. Hon fick på ålderns höst spatt och avlivades.

Cosby

Svensk halvblod efter Cavalotti, uppfödd av Alf Carlsson i Tingsryd. Vi köpte flera stora hästar av honom, bl a ägde vi även Cosbys helsyster Contesse(se nedan). Cosby var en busig kille som det tog ett tag att få ordning på. Men han blev en snäll hopphäst och okej dressyrhäst tillslut. Han var en bra ridskolehäst, och var med oss i många år innan han avlivades.

Contesse

Svenskt halvblod som vi köpte från Alf Carlsson i Tingsryd. Hon var e. Cavalotti, och helbror med Cosby(se ovan). Hon hade fina gångarter men ett humör som satte stopp för en dressyrkarriär. Hon vägrade nämligen vara ensam i ridhuset, och hon var en mycket bestämd dam som satte sin ryttare på prov. Med en bestämd ryttare kunde hon gå väldigt fint, men det krävdes att man red hela tiden. Hon var okej på att hoppa. Hon var grinig i stallet och mot andra hästar. Hon såldes till våra elev Kristina Hårdänge, som fortfarande har henne kvar. Contesse rids inte längre och hon är argare än någonsin!

Couquette

Coquette

Halvblod. Coquette var en trevlig dressyrhäst som rörde sig fint och var lätt att rida i form. Men hon stod inte så länge hos oss för hon blev halt tidigt.

Frankey

Importerad korsningsponny från Irland. Han kunde inte så mycket när han kom, men hoppa kunde han! Han var en av ridskolans mest framgångsrika hoppponnyer  ihop med Anna-Karin Alfredsson, (nu Backesten) De tävlade i ponnyallsvenskan och vann många priser. Han var ingen vidare bra dressyrhäst, men en bra ridskolehäst. Han stod hos oss i många år innan han avlivades.

Kolarhagens Ataman

Connemara som kom till oss som unghäst och blev inriden hos oss. Han var en känslig ponny som var duktig i både dressyr och hoppning. Han var mycket snäll. Tyvärr blev han halt rätt ofta och avlivades.

Malin

Svenskt Halvblod som var en av de första hästar som föreningen köpte 1985. Hon var fd tävlingshopphäst. Och det var hoppa som hon var duktig på, hon var som en smidig katt. Men hon var lite nyckfull, hon kunde plötsligt tvärstanna, likaväl som hon kunde flyga över hindrena. Hon blev aldrig en bra dressyrhäst för hon slog med huvudet när hon gick i form. Men hon var en bra och trevlig lektionshäst, men lite sur mot andra hästar. Hon stod på ridskolan länge innan hon avlivades.

Mirabelle

Svenskt halvblod, som var rätt liten ca 155 cm hög. Hon var inte så lätt att rida i dressyren, men en riktigt bussig hopphäst. Hon hoppade inte så korrekt bra, men älskade att hoppa. Hon var snäll och en bussig lektionshäst.

Nicosia

Svenskt halvblod som köptes i slutet av 80-talet. Hon var lika lång som två hästar, och dessutom svankryggig. Hon var inte lätt att rida i form, så hon gick med inspänningstyglar på alla lektioner, för då blev hon lugn och trygg. Hon hoppade bra, men kunde vara lite osäker. Hon var rätt grinig i spiltan. Även om hon aldrig blev en bra tävlinghäst, så var hon en känslig och omtyckt ridskolehäst. Hon älskade betfor, så hon vägrade äta sin havre ända tills betforn kom!

O´Boy!

Welsh som kom till ridskolan i slutet av 80-talet som unghäst. Han var oinriden och Lotta Karlsson nu Malmsten skötte hans inridning. O´Boy! var en rädd ponny, som såg spöken och tyckte att det var super läskigt att hoppa med ryttare. Han kunde löshoppa 120 cm, men vågade knappt gå över bommar på marken med ryttare! Han var ändå en trevlig lektionsponny, och mycket snäll att sköta även om han ofta hade öronen bakåt. O´Boy! pensionerades och bor nu hos familjen Carlsson i Tingsryd som vi köpte en del storahästar av.

Puff

Russ som tävlat en del russtrav innan han kom till oss som 5 åring. Det var familjen Wallin som sålde honom och russet Monior till oss, de hade ridit hos oss och sedan skaffat russtravare. Puff var en toppenponny att rida, lgom pigg, duktig att hoppa och snälla på lektion. Han stod många år på ridskolan innan han avlivades.

Ronja

Gotlands russ född på Lojstahed. Ronja stod många år på ridskolan och var en fantastiskt ponny, väldigt duktig i hoppning och snälla att rida och sköta.  Ronja kan du läsa om under Hästar 2006-2011. Hon lever fortfarande och bor hos ridläraren Annica Amnér i Nynäshamn.

Tequila

Korsningsponny mellan Russ och Arab. Hon föddes som "vildhäst" på Gotland, och fångades in av sin ägare när hon såldes till oss i slutet av 80-talet. Hon var verkligen som en vildhäst i början, hon var som en rodeohäst när hon fick sadel och ryttare på sig. Och när hon gick på sommarbete, så blev hon vildhäst igen och gick knappt att fånga. Och första gången hon skulle ha sadel på sig efter betet var hon som en rodeohäst igen! Hobn var en mycket trevlig ponny, jätte duktig i både dressyr och hoppning. Hon tävlade i vårat ponnyallsvenske3lag i hoppning med framgång. Hon var väldigt snäll att sköta och rida. Hon stod många år på ridskolan innan hon avlivades.

Carola

var en D-ponny korsningsponny. Hon kom till ridskolan som unghäst, så hon lärde sig det mesta hos oss. Hon var pigg och lite busig. Hon var duktig i både dressyr och hoppning. Hon var snäll att sköta. Tyvärr blev hon halt ofta, så hon såldes som pensionär till förra ridskolechefen Solveig Orosco. Hon sålde henne vidare efter ett par år till en familj. Så vitt vi vet lever Carola fortfarande.

Gay-Club

var ett Svenskt halvblod född 1977. Han kom till ridskolan 1985 från Öland. Han stod på ridskolan i nästan 20 år! De sista åren gick han bara handikappslektioner. Gay-Club betyder Lyckliga, eller bussiga klubben, men många fnissade åt hans namn. Gay-Club var en utmärkt lektionshäst, duktig i både dressyr och hoppning. Han var snäll att sköta, men kunde ge ett tjuvnyp ibland. Han var en glad häst som kunde konsten att bocka långt upp i åldern! Han avlivades när han blev gammal och kroppen inte orkade mer.

Glader

Glader kom till ridskolan 1985 och då var han unghäst. Han såg rätt rolig ut för han var extremt svankryggig. Men han var en klippa till ridskolehäst: extremt snäll att sköta och rida. Han hoppade trevligt och tävlade en hel del, och han var även duktig i dressyr även fast han hade kroppen emot sig. Glader var mycket populär och omtyckt. Tyvärr drabbades han av kronisk hosta pga att det gamla stallet hade så dålig ventilation. Men han levde ändå fram till 1999.

Hutch

Hutch kom till ridskolan i slutet av 80-talet direkt importerad från Irland. Han var bara 4 år då. Han började tränas men blev snabbt halt både här och där. Veterinären dömde ut honom som 5 åring! Men personalen bestämde sig för att ge Hutch en andra chans och byggde långsamt upp hans styrka. Det slutade med att Hutch levde på ridskolan tills han var 19 år! Hutch var en stor personlighet, han kunde vara lugn, men plötsligt explosiv och het. Alla minns nog när han galopperade i sidled på stället! Han kunde vara riktigt busig, men gjorde ändå för det mesta sitt bästa. Han var mycket duktig hoppare och tävlade framgångsrikt i hoppning. Han kunde även gå fint på tygeln, men hade ett kort travsteg. Han var tuff i spiltan och kunde nypas, men med glimten i ögat.

Jamis

Jamis var något så ovanligt som en skimmelskäck, men när han kom till oss var han så vit att det bara syntes när han blev blöt! Jamis var en halvarab och kom till ridskolan när han var ca 10 år. Han var en trevlig ponny, snäll att sköta och skötsam på lektionerna. Han hoppade rätt bra, men kunde lägga in en tvärnit helt plötsligt. Han var en stabil och trevlig ponny, som tyvärr avlivades för att han blev kroniskt halt.

Lilleman

Lilleman kom till ridskolan 1985 från Öland. Han var ca 5 år då och han bodde på ridskolan i många år. Han var lite lågställd i sin byggnad, lite som en myrslok. Men han kompenserade det med att vara en riktigt duktig hopp och dressyrhäst. han tävlade mycket i båda grenarna, bl a med vår ridlärare Jessica Björk. Han var inte speciellt snäll i spiltan, men en klippa som lektionhäst, mycket trevlig.

Matros

Matros kom till ridskolan i början av 90-talet från Danmark. Han var en mycket vacker häst med mycket utstrålning. Han var jätte fin i både hoppning och dressyr. Han hade trevligt steg och hoppade mycket flott. Men han var rätt het och var inte helt lättriden när han tände till. Han hade tidigt problem med återkommande hältor, och efter ett par år avlivades han. Han var en mycket snäll häst.

Monette

Monette kom till ridskolan som ca 5 åring. Hon tränades av personalen och blev snabbt en favorit bland eleverna. Hon var en riktigt duktig hopphäst och tävlade framgångsrikt i hoppning. Hon var rätt stark och rätt pigg, så hon kunde vara lite svår i dressyren. Men hon var väldigt trevlig lektionshäst som gjorde sitt bästa. Hon var snäll i spiltan. Hon blev kroniskt halt på slutet av 90-talet.

Robinet

Robinet var den första häst Tyresö Ryttarförening köpte! Han köptes från Öland 1985. Han var en toppen häst, jätteduktig i både dressyr och hoppning och tävlade framgångsrikt i båda grenarna, bl a med ridlärarna My Lindahl och Jessica Björk. Han var lite sur i spiltan, men en trevlig lektionhäst. Han hade lätt för sig, och han var snygg. Han var renrasig New Forest. När han blev 19-20 år såldes han som pensionär. De nya ägarna berättade att han blev superpigg när han inte fick bli riden lika ofta som han brukade.

Traumjunge

"Trumman" som han kallades kom till ridskolan i början av 90 talet. Då var han bara 4 år och nästan oinriden, så personalen tränade honom. Han var genomsnäll i stallet, men kunde väva när han blev stressad. Han var en duktig dressyr och hopphäst, men blev aldrig någon tävlingsstjärna. Han var mycket omtyckt som ridskolehäst för han var så lydig och bussig. Han drabbades av en del hältor, blev frisk, men såldes till eleven Gunilla för att han troligen inte skulle klara av att gå flera lektioner om dagen. Trumman levde fram till november 2011! På slutet var han är nu en gråatinningarnas man!

Vega

Vega kom till ridskolan i början av 90-talet. Hon var inriden men kunde inte så mycket. Hon var en mycket kraftig och bestämd dam. Hon kunde gå fint i dressyr, men det krävdes mycket ridning av ryttaren. Hon hade< trevligt steg och såg maffig ut när hon gick fint. Hon var ingen hoppstjärna. Hon kunde vara rätt tuff i stallet, och hon var en mycket envis häst emellanåt. Hon hade tidigt problem med hältor, och avlivades för det efter ett par år.

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:24 Skribent: Claudia Orosco-Lindström

E-post: info@tyresoryttarfor...