Att tävla i Ponnycupen

Hur fungerar det att delta i ett av TRF:s träningslag på ponny och att tävla i Ponnycupen? Den frågan ville webbredaktionen ha ett svar på. Därför skickade vi ut Kerstin Paul som fältreporter.

Hon avtalade med lagledare Jenny Jonsson att få följa dressyrlagets hemmamatch mot Gladö den 15 november 2015. (Alla ryttare har lämnat medgivande till publicering av foton.). Här är resultatet!

Ponnycupen – en lagtävling

I TRF:s ponnydressyrlag ingår tio ryttare som tränar varannan fredagkväll. I Ponnycupen tävlar lag, inte individuella ryttare. Lagtränare och lagledare bestämmer vilka ryttare som får representera laget vid en viss tävling (fyra vid dressyr, sex vid hoppning). I dressyr summeras poängen för de tre bästa ryttarna i varje lag, och laget med högsta sammanlagda poäng vinner matchen.

Dessutom delar man ut två individuella medaljer. Guldet går till ryttaren med högsta individuella poängsumma och silvret hamnar hos det andra lagets bästa ryttare.

Gott om uppgifter för alla

Inför en hemma match fördelar laget olika arbetsuppgifter. Fyra medlemmar utses alltså att representera laget och delta i tävlingen. Två får i uppdrag att presentera TRF för det gästande laget. Ytterligare uppgifter fördelas på resterande lagmedlemmar, exempelvis att bygga dressyrstaket och att ställa i ordning domarplats. Även lagmedlemmarnas föräldrar bidrar. Man bakar till cafeterian, förberedar den avslutande fikastunden och tar vissa funktionärsuppgifter.

Gladös gästande lag visas runt på TRFs anläggning.

Alla hjälps åt att göra ponnyerna riktigt fina. Man hinner med lite småprat samtidigt.

Det är hemmalaget som bestämmer om ryttarna ska få använda sporrar.

Att plocka fram ljudanläggningen kräver kraft och samarbete. Hur dressyrstaketet ska riktas in är mera av ett precisionsjobb.

Föräldrar, mestadels mammor, gör i ordning smörgåsar och dryck.

Domaren assisteras av föräldrar som agerar skrivare och speaker.

De som tävlar skaffar sig erfarenhet av att fokusera på sin ritt, samtidigt som andra sköter sin framridning i närheten. Viktigt komma ihåg att hälsa på domaren! Och att efteråt bevara minnet av de moment man kände gick bra: ”Yes, jag kan!”

När tävlingen är avslutad samlas lagen till gemensamt fika. Man får sina domarprotokoll och vinnande lag gratuleras. Den här gången vann Tyresölaget! Dessutom delar man ut guld- och silvermedaljerna.

Tyresöryttarna hade tagit fram informationsblad för de ponnyer som deltog. Efter matchen fick varje Gladöryttare bladet för just den ponny hon nyss ridit, som ett litet minne och tack för god match.

Uppdaterad: 29 SEP 2017 12:45 Skribent: Kerstin Paul