Publicerad: 2022-02-23

Senast uppdaterad: 2022-12-28

Författare: Simon Tollstern

Om Tyresö Ryttarförening

Tyresö Ryttarförening finner du i den charmiga miljön på Fårdala Gård, bara ett par kilometer från Tyresö Centrum. Här hittar du en välplanerad breddverksamhet inom ridsporten, anpassad för hästintresserade i alla åldrar och på alla kompetensnivåer.

Tyresö Ryttarförenings huvuduppgift är att:

• driva ridskola i Tyresö i föreningsform
  • ge hästintresserade barn, ungdomar och vuxna undervisning i ridning och hästhållning
  • skapa en meningsfull fritid för kommunens ungdomar

Några nyckelfakta

• Ridskolan drivs på ideell bas av Tyresö Ryttarförening.
  • Vi erbjuder ett varierat utbud av välutbildade hästar.
  • Vi har ett stort, funktionellt ridhus och uteridbana. Närheten till skog och mark ger oss också möjligheten att rida ut när vädret tillåter.
  • Det är enkelt att komma hit via SL. En rad busslinjer, med startpunkt på Gullmarsplan eller i City, stannar vid hållplatsen Öringe. Därifrån har du cirka tre minuters promenad till stallet.
  • Väljer du att ta bilen hittar du en stor p-plats i direkt anslutning till våra hagar.
  • Ett uttalat fokus på säkerhet genomsyrar vår verksamhet. Vi har tydliga riktlinjer för hästhantering och säkerhetsarbete (dokumentet hittar du här). Exempelvis ska alla ryttare under 13 år alltid bära hjälm när de befinner sig i stallet.
  • Stämningen på ridskolan är omvittnat öppen, vänlig och generös. Vi har nolltolerans mot mobbning och annat kränkande beteende. Tillsammans med föreningen Friends har vi utarbetat trivselregler och handlingsplaner.
  • Vi anser att rökning och idrott inte hör ihop och har därför ett generellt rökförbud på hela anläggningen.
  • Vi tillämpar inte någon stalltjänst, men förväntar oss ideella insatser av våra medlemmar.

Anläggningen Fårdala Gård, dvs mark och byggnader, ägs av Tyresö kommun. med vilka föreningen har ett tidsbestämt hyres-och driftavtal. Hästar, munderingar och annan utrustning ägs helt och hållet av föreningen. Ridskolans personal är anställd av föreningen, vilket innebär att TRF:s styrelse har ett arbetsgivaransvar. Detta ansvar har dock i den dagliga operativa verksamheten delegerats till Verksamhetschefen för ridskolan.