Träningstävlingar – programridning eller banhoppning under tävlingslika former

Pay and Ride, Pay and Jump

En träningstävling är en dressyrprogramridning eller banhoppning under tävlingslika former. Två vanliga typer av träningstävlingar är Pay and Ride respektive Pay and Jump. Syftet är att förbereda ryttare och oerfarna hästar inför kommande uppgifter på tävlingsbanan, men under förenklade former.

Det mesta är precis som på en riktig dressyr- eller hopptävling. Men man ställer exempelvis inga krav på att ryttaren bär kavaj och vita ridbyxor, inte heller på att hästen är knoppad. En träningstävling kan däremot vara ett ypperligt tillfälle att träna på just detta, som man inte gör under sin vanliga träning.

Inga resultatlistor förs under träningstävlingar.

Ibland lånar vi ut vår anläggning till Djurgymnasiet Stockholm när elever på hästlinjen där får i uppgift att planera och genomföra träningstävlingar under sin praktiktjänst.

Blåbärshoppning, Hallondressyr

Tyresö Ridskola anordnar med jämna mellanrum träningstävlingar vid namn Blåbärshoppning och Hallondressyr för de allra minst rutinerade eleverna. Både barn och vuxna är välkomna att delta. Tävlingsmomentet går väldigt lugnt till. Man får ha med sig en ledare om man vill eller om personalen anser att det behövs. "Bärtävlingarna" brukar vara mycket uppskattade av både deltagare, arrangörer och publik!

Under Höstterminen 2017 arrangerar vi följande bärtävlingar:

Uppdaterad: 2017-08-16 15:40