Träna på att tävla – programridning eller banhoppning under lekfulla former

Blåbärshoppning & Hallondressyr

Tyresö Ridskola anordnar med jämna mellanrum både Blåbärshoppning och Hallondressyr för de allra minst rutinerade eleverna. Läs mer om respektive tävling nedan. Du kan också se ett fotoreportage från en tidigare Hallondressyr genom att klicka här.

Både barn och vuxna är välkomna att delta. Tävlingsmomentet går väldigt lugnt till. Alla som deltar får en rosett och känner sig som en vinnare denna dag!

Man får ha med sig en ledare om man vill eller om personalen anser att det behövs. "Bärtävlingarna" brukar vara mycket uppskattade av både deltagare, arrangörer och publik.

Mer om Blåbärshoppning

Blåbärshoppning är en träningstävling. Du får prova att hoppa en bana precis på samma sätt som man gör på en ”riktig” tävling. Arrangemanget är anpassat för dig som rider på lägst grundkurs 2.

Allt börjar med att vi bygger banan tillsammans. Därefter går vi banan från start till mål, så att vi lär oss banan ordentligt och förstår i vilken ordning hindren ska hoppas.

Du får gärna ha en ledare som hjälper dig under ritten. Ledaren bör vara minst 18 år och ha hästvana. Men tycker du att du klarar dig på egen hand går det lika bra. Ledare finns i närheten om det skulle behövas. Vi har ingen tidtagning och publicerar inte några resultatlistor - alla som deltar får en fin rosett som minne!

Mer om Hallondressyr

Hallondressyr är en träningstävling. Du får prova att rida ett dressyrprogram precis på samma sätt som man gör på en ”riktig” tävling. Arrangemanget är anpassat för dig som rider på lägst grundkurs 2.

Arrangemanget startar med att vi bygger upp dressyrstaketet tillsammans inne i ridhuset. Vi går också igenom programmet som du ska rida noggrant, så att du kommer ihåg det. Du får dessutom ha en programläsare under ritten om du vill. Vi publicerar inte några resultatlistor och alla som är med får en fin rosett som minne!

Uppdaterad: 28 FEB 2018 15:07 Skribent: Webbkoordinator