Tävlingar - ett sätt att stimulera utveckling

Tyresö Ryttarförening erbjuder sina lektionsryttare möjligheten att tävla på olika nivåer. Vilka som får delta i tävlingar och i vilken klass de får starta avgörs av ridlärarna. Berätta för din ridlärare att du är intresserad av att tävla, så får du veta mer!

Vill du tävla på högre nivå än klubbtävlingar så behöver du söka en plats i någon av våra specialgrupper. Då deltar du i specialträningar varannan vecka, utöver din vanliga ridlektion.

Syftet med att erbjuda tävlingsmöjligheter är att stimulera utveckling. Tävlingar bidrar till ett brett utbud av utbildande aktiviteter, där medlemmarna dessutom har roligt.

Vår tävlingsverksamhet bygger på Svenska Ridsportförbundets tävlingsreglemente och de som är engagerade i tävlingsverksamheten bör ha kunskap om vad tävlingsreglementet innebär. Du som vill tävla på högre nivå än klubbtävling ska ha tagit Grönt kort.

Blåbärshoppning & Hallondressyr

Tyresö Ridskola anordnar med jämna mellanrum både Blåbärshoppning och Hallondressyr. Träningstävlingar för dig som vill prova på att tävla.

Både barn och vuxna är välkomna att delta. Tävlingsmomentet går väldigt lugnt till. Alla som deltar får en rosett.

Man får ha med sig en ledare om man vill eller om personalen anser att det behövs. "Bärtävlingarna" brukar vara mycket uppskattade av både deltagare, arrangörer och publik.

Mer om Blåbärshoppning

Blåbärshoppning är en träningstävling. Du får prova att hoppa en bana precis på samma sätt som man gör på en ”riktig” tävling. Arrangemanget är anpassat för dig som rider på lägst nivå 0.

Allt börjar med att vi bygger banan tillsammans. Därefter går vi banan från start till mål, så att vi lär oss banan ordentligt och förstår i vilken ordning hindren ska hoppas.

Du får gärna ha en ledare som hjälper dig under ritten. Ledare finns i närheten om det skulle behövas. Vi har ingen tidtagning och publicerar inte några resultatlistor - alla som deltar får en rosett.

Mer om Hallondressyr

Hallondressyr är en träningstävling. Du får prova att rida ett dressyrprogram precis på samma sätt som man gör på en ”riktig” tävling. Arrangemanget är anpassat för dig som rider på lägst nivå 0.

Arrangemanget startar med att vi bygger upp dressyrstaketet tillsammans inne i ridhuset. Vi går också igenom programmet som du ska rida noggrant. Du får dessutom ha en programläsare under ritten om du vill. Vi publicerar inte några resultatlistor och alla som är med får en fin rosett som minne!

Hur går det till?

Klubbtävlingar är interna tävlingar där enbart medlemmar får delta. De anordnas av ridlärarna och du som rider hjälper också till som funktionär under dagen, eller tar med dig någon som jobbar i ditt ställe. Det brukar vara både roligt och lärorikt! Vill du lära känna fler i stallet, utanför din ridgrupp, så är klubbtävlingarna ett bra alternativ. Prata med din ridlärare om du är intresserad av att vara med.

Mer information om upplägg och regler hittar du längst ner på denna sida.

Vårterminen 2024

Klubbdressyr på ponny och häst

Söndag 26 maj

LC:2 2024 Från nivå 2
LB:1 2019 Från nivå 2

KM LB:3 2019 Specialtränare eller från nivå 3

Klubbhoppning på ponny och häst

Söndag 2 juni

Clear Round Nivå 2-5
Idealtid Nivå 3-5

KM Tidshoppning. Specialtränare eller från nivå 3

Om TRF:s klubbtävlingar

Anmälan

Anmälan till klubbtävlingar sker via mail till info@tyresoryttarforening.se. Ange namn, datum, önskad klass/klasser, hästönskemål och funktionär.

Anmälan stänger söndagen, två veckor innan respektive tävlig. Anmälningar efter detta datum ses som efteranmälningar och mottages i mån av plats mot en extra avgift på 150 kr. Observera att du måste få en mailbekräftelse på din efteranmälan.

Vi publicerar deltagarlistor här på hemsidan senast onsdagen före tävlingsdagen.

Viktigt att känna till

• Diskutera val av klass med din ridlärare.
  • Personalen anpassar hinderhöjden vid hoppning efter ekipagets förmåga.
  • Du får starta i dressyren utom tävlan om du önskar. Meddela det i din anmälan.
  • Läs tävlingsreglerna först så att du vet till vilken klass du ska anmäla dig.
  • Du får anmäla dig till samtliga tävlingar, men om vi får in alltför många anmälningar tillämpar vi bortlottning (se tävlingspolicyn). Om det är ett litet antal starter kan du eventuellt få ställa upp i två klasser. Ange dina önskemål i anmälan.
  • Du bör ta med dig en funktionär till den tävling där du deltar. Denna person bör ha fyllt 11 år, men helst ser vi att funktionären är vuxen. Funktionären får veta sin arbetsuppgift på tävlingsdagen. Om du inte hittar ngn så kan du själv komma att bli tilldelad en funktionärsuppgift under dagen.
  • Om du har egen häst är du välkommen att anmäla dig till samtliga tävlingar, dock max två klasser per häst och per dag. Medlemskap i TRF är obligatoriskt. Notera önskemål om höjd vid hoppning i din anmälan.
  • Får du förhinder, stryk dig från tävlingen. Skicka din strykning via e-post till info@tyresoryttarforening.se senast måndagen före tävlingsdagen. Får vi din strykning senare så debiterar vi hela tävlingsavgiften.

Hållpunkter på tävlingsdagen

11.00 Samling för information och utdelning av de hästar som ridlärarna satt ut i förväg. Privatryttare behöver inte delta i samlingen. Därefter bygger vi banan eller staketet.

Ca 12.30 Första start (eventuella ändringar kan ske).

Tävlingsavgift Vt -24

Junior: 380 kr
Junior med egen häst: 270 kr
Senior: 490 kr
Senior med egen häst: 350 kr

Vi fakturerar tävlingsavgiften i efterhand.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Välkommen till Tyresö Ryttarförenings klubbtävlingar!

Om TRF:s Klubbmästerskap

Du som ingår i någon av TRF:s lagträningsgrupper har automatiskt en plats på klubbmästerskapet i din egen gren. Men du ska ändå göra en formell anmälan via e-post (se nedan), så att vi i personalen får en komplett bild av vilka som vill delta i tävlingen.

Övriga lektionsryttare är välkomna med en intresseanmälan. I mån av plats och beroende av prestation tar personalen ut fler deltagare.

Privatryttare är välkomna att anmäla sig till både dressyren och hoppningen.

Anmälan

Skicka din anmälan via e-post till info@tyresoryttarforening.se senast söndagen innan tävlingen.

Ange namn, gren, hästönskemål och funktionär.

Samma regler gällande funktionärer som på klubbtävling.

Avbokning

Ifall du vill avboka ditt deltagande gör du det via e-post till info@tyresoryttarforening.se. Strykningen skall ske senast måndagen innan tävlingen annars debiteras du avgiften.

Träna på att tävla

Detta är träningar som genomförs under former som liknar en lokaltävling, dvs. en extern tävling med både borta-ekipage och ridskoleekipage. Pay & Ride innebär att träna på dressyrprogramridning och på en Pay & Jump tränar du på banhoppning under tävlingslika former. Syftet är att förbereda ryttare och oerfarna hästar inför kommande uppgifter på tävlingsbanan, men under förenklade former.

Det mesta är precis som på en lokal dressyr- eller hopptävling. Men man ställer exempelvis inga krav på att ryttaren bär kavaj och vita ridbyxor, inte heller på att hästen är knoppad. Det förs heller inga resultatlistor och ingenting registreras i Tävlingsdatabasen (TDB).

En träningstävling kan däremot vara ett ypperligt tillfälle att träna på just allt detta, som man oftast inte gör under sin vanliga träning. Det kan vara bra att det inte sker för första gången på en "riktig" tävling, t.ex. det här med att rida i andra sorters kläder.

För mer information vänligen kontakta tävlingssektionen, tavling@tyresoryttarforening.se.

Anläggningsskiss hittar du här.

Tyresö är en populär tävlingsplats, mycket tack vare alla glada och duktiga funktionärer. Alla är välkomna att hjälpa till, kontakta tavling@tyresoryttarforening.se om du vill veta mer.

Tävlingsbild

Publicerad: 2022-10-30