Medlemsmöte onsdag 16 mars 2016

Denna gång erbjöd vi ett annorlunda medlemsmöte. Vi inledde med en timme på stallvinden med information från personal och styrelse samt utrymme för synpunkter från deltagarna. Därefter ordnade personalen en clinic i ridhuset.

Det inledande mötet besöktes av 20 medlemmar, varav sju med anläggningskort och hästar stallade på Rotvik och Uddby. Dessutom deltog två från personalen, fem från styrelsen och en från Ungdomssektionen.

Clinicen besöktes av cirka 60 personer.

Vi som ansvarade för medlemsmötet (ridskolechef Anna, styrelsesuppleant Kerstin och vår tidigare ordförande Ewa) bedömde efteråt att detta var ett lyckat koncept. Tiden för det inledande mötet på knappt en timme gjorde visserligen att vi fick hålla rätt stram ordning, men vi hörde ingen som efteråt tyckte det var snålt med tid.

Information från ridskolechef Anna och ridlärare Kia

• Vi har två nya ponnyer, Rut och Kajsa, som står i isolerstallet där de får vara i fyra veckor. De som sköter om och rider dessa ponnyer har speciella skyddskläder och strikta regler för att minimera risker om någon av Rut och Kajsa skulle visa sig bära med sig sjukdom. Alla som är nyfikna på nykomlingarna får hålla sig på avstånd under tiden de är isolerade.
    Anledningen till att vi har skärpt rutinerna kring nyanlända hästar är det allmänna läget i Sverige med en ökad mängd kvarka i omlopp.
    Rut kommer från en ridskola i Falun och Kajsa från Danmark via en hästhandlare.
  • Vårt ponnycupslag i dressyr har kvalificerat sig till semifinal!
  • Ponnyn Dinara har en längre tid behandlats för sin ink som sitter vid ena ögat. Den har gått tillbaka riktigt mycket och resultatet ser lovande ut.
  • Kiropraktor Danne kommer av och till för att ge behandling till en eller ett par hästar som vi bedömt behöver lite extra omhändertagande. Nyligen var det ponnyerna Linea, Mickey och Chiko samt storhästarna Isabella och Duchesse som behandlades.
  • Cafe Latte och Skrållan är dessvärre fortfarande halta och vi vet fortfarande inte hur det kommer gå på sikt.
  • Rasmus har fått prova på ett nytt arbete: körhäst framför sulky. Han älskar det och blir pigg och glad.
  • Lady 2 är en duktig häst men riden bara drygt ett år och har visat sig för oerfaren för ridskolearbete. Hon är till försäljning och bedöms kunna bli en bra häst för privat ägare.
  • Duchesse är även hon en duktig häst, uppskattad av många elever. Dock visar hon tydliga tecken på att inte längre vara lika tillfreds med sin tillvaro så när vi nu konstaterat att vi har för många stora hästar så har vi bestämt att hon är till försäljning.
  • Bleu bär numera ett nosnät. Han trivs nu mycket bättre med arbetet. Han visade vissa symtom som hästar med Head Shaking Syndrome kan ha. Därför provade vi hur han fungerar med nosnätet. Vi får se om det var allmän trötthet eller nerver som påverkade Bleu negativt förra året då han inte verkade trivas så bra på jobbet.
  • Askepot är vår trotjänare, ovärderlig i arbetet med funktionsnedsatta ryttare och mycket uppskattad av lektionsryttarna. Hon får fortsätta gå med på ett begränsat antal vanliga lektioner och ser ut att trivas med det.
  • Athena har en knöl under magen. Cellprov är taget för att utvärdera om det kan vara en ink eller tumör.
  • Stina som har varit halt länge, följs upp genom veterinärbesök.
  • Szmer får gå i egen hage eftersom han p.g.a. sin höga rang i valackflocken busade så mycket i vintras att det orsakade alltför många mer eller mindre allvarliga skador.
  • Vi utbildar och motionerar våra ridskolehästar kontinuerligt.
  • Armood har behov av vidareutbildning och rids regelbundet av ridlärare.

Synpunkter från mötesdeltagare

• Problem att komma in i ridhuset för anläggningskortsryttare. Utifrån de regler som finns är stora dörren där man tar in hästen ibland låst och spärrad med bom på insidan. Det är ur säkerhetssynpunkt inte bra att ställa sin häst med sadel och träns i den lilla sjukhagen för att kunna gå in via lilla dörren och inifrån öppna stora dörren. Man undrade om det går att ordna dubbla lås även på stora dörren. Anna lovade se över detta.
  • Ibland har ridhuset varit låst och bilen kvar i ridhuset när man kommer som anläggningskortsryttare för att rida kl 7. Att det blir så beror troligen på att den som öppnar på morgonen direkt börjar fodra hästarna och därefter öppnar ridhuset. Anna tar upp detta med personalen. Efter mötet har beslut tagits att ridhuset låses upp 7:10.
  • Ibland har bajskärrorna i ridhuset varit fulla vilket gör det svårt för anläggningskortsryttare att uppfylla regeln om att mocka i ridhuset efter att man varit där. Gäller särskilt söndagar kl 16. Anna pratar med personalen om att alltid lämna plats i någon av tunnorna lördag och söndag eftermiddag samt informerade om bajstunna vid utebanan samt att där ska finnas en grep.

Gemensamt ansvar för hästbajs på trottoarer och promenadvägar

Anna tog upp att ridskolan nyligen fått mejl med önskemål om att vi ska ta bort hästbajs från trottoarer och promenadvägar.

Vid mötet kunde vi konstatera att det av och till kommer mejl såväl till ridskolan som till privatstall med liknande innehåll. Vi är överens om vikten av att alla som rider längs trottoarer, promenadvägar och överhuvudtaget vägar som inte är tydligt avsedda för ryttare har ansvar för att forsla bort spillningen. Ibland kan det fungera att fösa den åt sidan men längs vägar där hästar går ofta eller där det är kortklippt gräs vid sidan behöver man ta bort spillningen.

Information om arbetet med upprustning av anläggningen

Ewa gav en återblick från Tyresö kommuns Albyutredning, där man kom fram till att:

• ridanläggningen ska ligga kvar vid Fårdala gård och inte flyttas till Alby, bl.a. mot bakgrund av att det är en anläggning för framförallt barn och ungdomar och då är bra kommunikation till anläggningen viktigt.
  • ridanläggningen vid Fårdala gård är i behov av omfattande upprustning.

Tyresö kommun avsatt juni 2016 pengar för upprustningen i sin investeringsbudget.

Från ridskolan har vi konstaterat att vi inte kan klara mer än en blygsam höjning av hyran som vi betalar till kommunen för anläggningen. Vi får inte försätta oss i en situation där vi riskerar konkurs. Tyresö kommun har i en intern utredning kommit fram till att TRF betalar mer för vissa kostnadsslag än vad andra idrottsföreningar i kommunen gör. Dessutom har vi underhållskostnader på ett sätt som andra inte har. Det finns således en förståelse mellan Tyresö kommun och TRF rörande ekonomiska förutsättningar för upprustning av anläggningen. I nuläget behöver Kultur- och fritidsförvaltningen konkretiseringar av vad upprustningen innebär för att kunna gå vidare internt inom kommunen med de ekonomiska förutsättningarna.

I de samtal som förts mellan TRF och företrädare från kommunen har vi kommit fram till att:

• ridhuset ska innehålla det som hör till ridning: ridbana/or, åskådarplatser, hinderförråd, gärna någon form av möjlighet köpa kaffe, te och liknande
  • stallbyggnaden ska innehålla det som hör till hästarnas omhändertagande, personalutrymmen, mötesrum, omklädningsutrymmen, förråd m.m.
  • en separat byggnad för garage, arbetsutrymme för föreningens vaktmästare är önskvärt

TRF arbetar just nu med att ta fram ett konkret underlag där vi beskriver vilka funktioner som behöver finnas i de olika byggnaderna: ridhus, stall, garage. Vi ska även ta fram underlag för dimensionering, t.ex. hur stort omklädningsrum och hur många duschar, hur stora och hur många mötesrum, vilka ridbanor. Detta material ska vara grunden då kommunen söker entreprenör för upprustningsarbetet.

Löshoppningsclinic

Efter mötet bjöds vi alla på godis i form av en intressant och glädjefylld löshoppningsclinic.

Anna och Kia tillsammans med flera medlemmar visade och förklarade löshoppning där vi fick se Odin, Mindy och Armood framträda som de bejublade stjärnorna.

Mötesanteckningar i samråd med Ewa och Anna

Kerstin Paul