Familjefest på Hästens Dag 2017

Så var det återigen dags för en härlig familjefest på Tyresö Ridskola. Tisdag den 6 juni firade vi på TRF Hästens Dag tillsammans med både medlemmar och allmänhet.

Som vanligt erbjöds aktiviteter runt omkring på gården, såväl som en show i ridhuset. Kön till ponnyridningen ringlade sig stundtals så lång att valackarna i hagen hade en riktigt spännande utsikt.

De flörtade framför allt med barnen, troligtvis i hopp om att få ett litet grässtrå - valackarna tänkte kanske att de minsta besökarna inte kunde läsa skyltarna som säger att hästar i hagen inte får matas...

Men tji fick de! "Titta jag har ju ingenting åt dig, vi får inte!"

En fantastiskt fin dag för ridning - ponnyerna med sina ledare tog barnen på en tur runt vår fina gård, förbi de doftande syrenträden.

Tänk vilken disciplin det krävs av en häst för att inte bara tvärstanna, störtdyka ner med huvudet och mumsa i sig all frestande grönska. Ponnyerna tar sin uppgift på största allvar och utför den noggrant.

Ungdomssektionen hade ordnat med en fiskdamm, som även den var väldigt populär!

Många passade dessutom på att äta eller fika och ta sig en paus i trädgården. I år hade vi valt att samarbeta med en foodtruck som fanns på plats bredvid ridhuset, som ett matigt komplement till det goda fikat i vår egen cafeteria. Det visade sig oerhört populärt och kön till denna eftertraktade "street food" var ofta lång... lite för lång till och med! Vi tar med oss detta till nästa år - kul att ni var så många som ville stanna länge hos oss och därmed också äta.

Förutom mat, fika och familjeaktiviteter så fanns det två loppisbord att fynda vid och så en försäljning av lotter, där vinsten var en privatlektion på ridskolan.

Showen började kl. 13 och innehöll en rad spännande nummer. (Tyvärr saknar vi bilder på våra duktiga käpphäst-ryttare, de hann med sitt nummer innan fotografen var på plats. Den som har bilder och vill bidra med dem till detta reportage får gärna maila dem till This is a mailto link. Tack!)

Ingen show är komplett utan en kadrilj! Även i år bjöds vi på en fin och nogrannt genomförd sådan. Bra ridet av en av våra duktiga lektionsgrupper på ponny.

Några duktiga ungdomar visade upp voltige på vår ponny Erasmus rygg. Det gick ett riktigt sus genom publiken - bara att hoppa upp på hästryggen imponerade stort, dessutom en rad "konster". Bland annat en häftig hjulning ner från hästryggen, för att landa bakom ponnyn. Bra jobbat!

Roligt med en fullsatt läktare!

Självklart bjöds det även på den årliga tävlingen mellan ridlärare och ungdomssektionen - i år i form av en renodlad Working Equitation-stafett (ni som minns förra året så var det även hundar och agility med i leken)Öppna repgrind, hämta en lans, hoppa ett hinder, rida slalom, sedan över en prasslig matta och till sist upp och stå på en "bro"... utmanande uppgifter!

Skulle ridlärarna försvara de två senaste årens segrar eller skulle det vara dags för ungdomarna att ta tillbaka äran?

Det som visade sig svårast för både fyrbenta och tvåbenta lagmedlemmar var att fokusera ordentligt och stänga repgrinden... tävlingsmentaliteten tog över och det trippades både hit och dit innan repöglan satt där den skulle. Bra jobbat alla deltagare! Även i år gick vinsten till ridlärarna, även om det var med knapp marginal. Grattis!

Hästens Dag 2017 bjöd även på en lite annorlunda slags hoppning, där utrustningen minskade för varje genomfört varv på banan. Efter första varvet togs sadlarna av och efter ett varv med barbackahoppning så togs även tränsen av. Två av våra duktiga ungdomar hoppade alltså till sist en bana med tre hinder, med endast en lös halsrem att hålla sig i.

Ponnyn Lucky tog chansen och sprang bredvid några hinder, innan ryttaren till slut kunde få till rätt kurs genom tydlig sits och viktfördelning. Strongt gjort! Ponnyn Tuva verkade inte bry sig nämnvärt om att ingen utrustning var på plats - hon tog banan med glans tillsammans med sin ryttare, som om inget hade hänt. Vilka stjärnor - både ponnyer och hoppryttare!

Showen avslutades med en riktig Hästens Dag-tradition, nämligen "Idas sommarvisa". I år var det både besökande barn och barn från våra ridskolegrupper som ville vara med och fira in sommaren på detta mysiga sätt. Tack för er fina sång! Därefter sjöng vi alla tillsammans Sveriges nationalsång.

Tack till alla Hästen Dag-besökare 2017 för att ni kom och välkomna åter till oss på Fårdala Gård!

Uppdaterad: 2017-06-09 13:42