Foto: Kjell Åström

Tyresö Ryttarförening erbjuder attraktiv ridsport i södra Storstockholm

Tyresö Ryttarförenings huvuduppgift är att

• driva ridskola i Tyresö i föreningsform
  • ge hästintresserade barn, ungdomar och vuxna undervisning i ridning och hästhållning
  • skapa en meningsfull fritid för kommunens ungdomar

Vår verksamhetsidé lyder så här: ”Vi erbjuder häst- och ridundervisning samt tävlingsverksamhet i en socialt främjande miljö, så att barn, ungdomar och vuxna får en bra och rolig fritid”.

Anläggningen Fårdala gård, dvs mark och byggnader, ägs av Tyresö kommun. Föreningen har ett tidsbestämt hyres-och driftavtal med kommunen som reglerar vad föreningen respektive kommunen ansvarar för när det gäller drift, underhåll och förvaltning. Tyresö Ryttarförening träffar kommunrepresentanter minst tre gånger per år för att stämma av drift- och förvaltningsfrågor, gå igenom långsiktiga investeringsbehov och följa upp resultatet. Denna välfungerande rutin startade redan år 2005.

Hästar, munderingar och den utrustning som är nödvändig för drift och underhåll ägs helt och hållet av föreningen. Ridskolans personal är anställd av föreningen och avlönas enligt gällande kollektivavtal, tecknat mellan å ena sidan Arbetsgivaralliansen, å andra sidan Unionen respektive Fastighetsanställdas förbund. Föreningens styrelse har därmed ett arbetsgivaransvar för 11 personer plus timvikarier. Detta ansvar har i den dagliga operativa verksamheten delegerats till ridskolechefen.

Uppdaterad: 2016-10-02 15:35