Tyresö Ryttarförenings avelsprojekt

Under 2017 släpptes nyheten om vår nya spännande satsning: egen uppfödning och utbildning av ridskolehästar till vår verksamhet. Vi betäckte då två av våra fantastiska ridskolehästar, Snowberry och Minty, som båda är ston av en sådan kvalitet att vi gärna tar föl undan dem. Tyvärr gick det inte vägen för Minty denna gången, men Snowberry är till vår stora glädje konstaterat dräktig.

Vi har även fler goda nyheter, bl.a. om nyinköpta unghästar och så ett litet bonus-föl...

Bakgrund till projektet hittar du längst ner på den här sidan, samt i vår första statusrapport (september 2017). Det kommer att finnas möjligheter för våra ponnyelever att engagera sig i inridning och unghästutbildning, genom ett antal kurser som just nu är i planeringsstadiet. Mer information kommer!

Vad händer just nu i projektet?

Gå in och läs våra statusrapporter nedan för senaste nytt.

Projektets huvudpersoner

Förutom att vi har betäckt vår egen ridskoleponny Snowberry (henne kan du läsa mer om här) så håller vi tummarna för ännu ett föl till våren från ett lånat sto. Samt att vi har två unghästar på ingång. Läs mer nedan om dessa nya bekantskaper.

Först ut presenterar vi det fina sto som vi har fått låna för betäckning och som nu är dräktig. Hon heter Mary-Jane, även kallad Myran. Myran är efter Rambo-Herkules-Flamingo. Hon ägs av Agneta Oscander och embryot ägs av Tyresö Ryttarförening. Pappa till fölet är Hip Hop efter Feliciano. Honom kan ni läsa mer om och se bilder på här.

Sedan har vi en av våra inköpta unghästar från stuteri Holmtebo. Han heter Magee och är en connemaraponny född 2015. Magee kommer till oss i december 2017.

Vår andra unghäst är även hon från stuteri Holmtebo. Hon heter May Rosie och kallas för Majsan. Hon är en connemaraponny efter Black Shadow och mamman heter Lady Kylemore. Även Majsan är född 2015 och kommer till oss i december 2017 tillsammans med Magee.

Bakgrund till projektet

Ridskolehästar hos TRF lever ett mycket bra liv. De tas om hand av högt utbildad personal, får professionell omvårdnad av hovslagare, veterinär, etc. i enlighet med deras individuella behov. Samt ett stimulerande liv i stor flock med daglig utevistelse och varierad ridning. Men att vara ridskolehäst kräver ändå sin häst både fysiskt och mentalt.

Det har med tiden blivit allt svårare att hitta hästar som passar för livet i en ridskoleverksamhet. En stor del av aveln handlar idag främst om att få fram känsliga hästar med kapacitet att gå tävlingar på högre nivå.

Vi på TRF behöver istället hästar och ponnyer som passar många olika typer av ryttare, på olika kunskapsnivåer. En tanke om egen uppfödning av ridskolehästar av hög kvalitet har därför grott hos vår personal under ett antal år. Med start 2017 gör vi äntligen slag i saken!

Uppdaterad: 2017-09-28 18:26