Ridning för nybörjare

Våra nybörjargrupper

I dagsläget har Tyresö Ryttarförening endast möjlighet att erbjuda nybörjarridning för juniorer. Vuxna nybörjare kan vid enstaka tillfällen erbjudas kurser och läger, vilket då annonseras här på hemsidan.

Tyresö Ryttarförening har valt att dela in undervisningen av de unga nybörjarna i två delar. Syftet är att barnen ska få bra baskunskaper och kunna prova på att rida utan att behöva binda sig för traditionell lektionsridning. Del 1 kallar vi för Hästvettskurs och del 2 heter Grundkurs i ridning

Hästhantering – en introduktion för föräldrar

I samband med terminsstart bjuder vi in våra nybörjares föräldrar eller annan ansvarig målsman till en introduktion i hästhantering. Detta eftersom att ni ska kunna finnas till hands för att hjälpa ert barn om så behövs, både inför och under lektionerna.

Hästvettskurs

Starten på ridskolan för barn i åldern 6–8 år. Kursen pågår hela terminen och omfattar både teori och praktik. På ett lekfullt sätt får barnen bland annat lära sig om hästens beteende, att hantera hästen på ett säkert sätt, sköta, borsta, leda och sadla. Ca 6 ggr får de prova på att rida. Nästa steg är Grundkurs i ridning.

Barn som fyllt 9 år går direkt till Grundkurs i ridning.

Grundkurs i ridning

Detta är fortsättningen på Hästvettskursen, alternativt starten för nybörjare som är 9 år eller äldre. På programmet står både teori och ridning. Under teorilektionerna får deltagarna bland annat lära sig att hantera hästen på ett säkert sätt och att göra den i ordning inför en ridlektion.

Efter genomförd grundkurs övergår de som önskar fortsätta med ridningen till vår ordinarie lektionsridning i en ponnygrupp på nivå "f.d. Grundkurs".

Säkerhetstänkande genomsyrar hela verksamheten

Kvalitet är ett av ledorden i TRF:s värdegrund. En av de faktorer som bidrar till verksamhetens kvalitet är säkerhetsarbetet.

För att undvika olyckor och tillbud har vi ett antal regler som vi är mycket noga med att följa. Hästar är flyktdjur, vilket innebär att de kan reagera starkt på en rad saker som vi människor kanske inte ens observerar. Det kan vara allt från ett plötsligt ljud till en ovan situation. Vi respekterar också det faktum att stallet är hästarnas ”hem” där de ska kunna vila och äta sitt foder i lugn och ro. Därför har vi bland annat följande regler:

• Du får gå in till en häst endast om du har en anledning, t.ex. att göra den klar för lektionsritt eller att sköta den.
  • Det får vara max två personer samtidigt inne hos en häst i spilta eller box.
  • Om du har med dig din hund till stallet ska den vara kopplad.
  • Barnvagnar är inte tillåtna inne i stallet.
  • Alla upp till 13 års ålder ska bära hjälm i stallet, gäller även medföljande syskon, kompisar etc.

Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att köra in med bil på ridskolans område! Var vänlig och respektera detta då det dels ska finnas plats för utryckningsfordon i en nödsituation men också för att Du kan skrämma hästarna. Undantagna är personalen och de entreprenörer som vi kontrakterar för att utföra olika arbeten inom anläggningen.

Våra kompletta riktlinjer för hästhantering och säkerhetsarbete hittar du här.

Lektionsrutiner

• Ridelev behöver vara på plats minst 20 minuter före lektionsstart för att hinna göra i ordning hästen och delta i avprickning (gärna 30 minuter, kom ihåg att borstning av hästen är en bra uppvärmning för både elev och häst).
  • Ridelev får av säkerhetsskäl inte ansluta till lektion när dörren till ridhuset är stängd.
  • Ridelev ska efter lektionen ta hand om sin häst och dess mundering.
  • Alla elever på ridskolan måste bära CE-märkt ridhjälm under ritten.
  • Vi rekommenderar våra elever att bära skyddsväst. Dock är det inte tillåtet att använda skyddsväst med luftkudde; skyddsfunktionen utlöses med en knall som riskerar att skrämma hästar i närheten och därmed skapa säkerhetsrisker för andra ryttare.

Lektionspriser

Grundkurs

Antal lektioner och total terminsavgift

Lektionsdag

Antal lektioner

Grundkurs

Måndag

Tisdag

4080 kr

5160 kr

Onsdag

4250 kr

5375 kr

Torsdag

4080 kr

5160 kr

Fredag

3740 kr

4730 kr

Lördag

Söndag

Vårterminen 2017, datum och omfattning

2 januari t.o.m. 22 juni.

Följande dagar är det ingen lektionsridning:

• Fredag 6 januari (Trettondagen)
  • Fredag 14 april (Långredagen)
  • Lördag 15 april (Påskafton)
  • Söndag 16 april (Påskdagen)
  • Måndag 17 april (Annandag påsk)
  • Måndag 1 maj
  • Torsdag 25 maj (Kristihimmelfärd)
  • Tisdag 6 juni (Nationaldagen)

Betalningsvillkor

Du kan betala terminsavgiften:

• vid ett enda tillfälle
  • uppdelad på två tillfällen (administrationsavgift 100 kr)
  • uppdelad på tre tillfällen (administrativavgift 150 kr)

Du väljer betalningsmodell på anmälningsblanketten.

Av miljö- och kostnadsskäl fakturerar vi helst via e-post. Väljer du pappersfaktura tillkommer därför en faktureringsavgift på 50 kr.

Om du inte betalar fakturan senast angiven förfallodag tillkommer dröjsmålsränta på 3 % och en påminnelseavgift på 50 kr. Om du inte betalat senast den förfallodag som anges på påminnelsen stängs du av från ridskolan och fakturan lämnas vidare till inkasso.

Uppsägning

Vill du säga upp barnets plats har du två gångers uppsägningstid. Uppsägning ska alltid ske skriftligen via ett e-postmeddelande till This is a mailto link.

Medlemskap i TRF

Alla ryttare och hästskötare måste vara medlemmar i Tyresö Ryttarförening. Information om medlemsavgift, medlemskapets fördelar m.m. hittar du här.

Vi rekommenderar att även någon av barnets vårdnadshavare blir medlem för att kunna företräda barnet och påverka föreningen via medlemsmöten, årsmöten osv. Barn under 15 år saknar rösträtt.

Ridutrustningen behöver inte bli dyrbar

Den obligatoriska hjälmen lånar ditt barn kostnadsfritt av ridskolan, vi rekommenderar dock att köpa egen hjälm som är ordentligt utpassad efter ditt barn. Vanliga långbyxor fungerar utmärkt, bara sömmarna är någorlunda släta. Stövlar eller kängor duger bra; huvudsaken är att sulan har klack.

Passa på att komplettera utrustningen när ridskolan arrangerar bytesdagar eller utförsäljning av begagnade ridprylar. På vår anslagstavla i stallet hittar du nästan alltid annonser med Köp & Sälj.

Teorivecka

Varje termin arrangerar vi en teorivecka, då lektionerna för ponny och häst nivå 2–5 ersätts med avsutten verksamhet (teori, föreläsningar, clinics). Hästvettskurs och Grundkurs har teori på sin vanliga lektionstid.

Force majeure

Vi återbetalar inte avgift för ridlektioner som ställts in på grund av orsaker som föreningen inte har möjlighet att påverka. Exempel: extrema väderförhållanden som kan äventyra elevernas, personalens och hästarnas hälsa, försumlighet från kommunens sida när det gäller anläggningen, lagbud eller myndighetsåtgärd.

Vid stark kyla (–20 °C eller lägre) ersätter vi ridlektionerna med annan verksamhet av säkerhetsskäl.

Kontakt

Undrar du över något? Hör av dig till This is a mailto link! Vi läser inkomna mejl under vardagar. Du kan också ringa oss på 08-770 42 60. Våra telefontider hittar du här.

Uppdaterad: 2017-02-09 10:42