Lektionsridning f.d. Grundkurs & nivå 0–5, vårterminen 2017 och höstterminen 2017

Vårterminen 2017, datum och omfattning

Terminens längd: 2 januari t.o.m. 22 juni.

Följande dagar är det ingen lektionsridning:

• Fredag 6 januari (Trettondagen)
  • Fredag 14 april (Långfredagen)
  • Lördag 15 april (Påskafton)
  • Söndag 16 april (Påskdagen)
  • Måndag 17 april (Annandag påsk)
  • Måndag 1 maj
  • Torsdag 25 maj (Kristihimmelfärd)
  • Tisdag 6 juni (Nationaldagen)

Höstterminen 2017, datum och omfattning

Terminens längd: 14 augusti t.o.m. 30 december.

Följande dagar är det ingen lektionsridning:

• Lördag 4 november (Alla helgons dag)
  • Söndag 24 december (Julafton)
  • Måndag 25 december (Juldagen)
  • Tisdag 26 december (Annandag jul)

Avgift

Lektionspriser HT -17:

KategoriPris per lektion
Junior: F.d. Grundkurs och ponny nivå 0-1 237 kr
Junior: Ponny el. storhäst nivå 2-5 244 kr
Senior 322 kr
Fredag morgon 308 kr (oavsett ålder)
Grupp med färre ryttare 394 kr (oavsett ålder)

Antal lektioner och total terminsavgift HT -17:

*Grupp med färre ryttare

LektionsdagAntal lektionerJunior (t.o.m. 19 år)Senior
F.d. Grundkurs & Ponny nivå 0-1Ponny alt. storhäst nivå 2-5
Måndag 19 4503 kr 4636 kr 6118 kr
Tisdag 19 4503 kr 4636 kr

6118 kr

(7486*)

Onsdag 20 4740 kr 4880 kr 6440 kr
Torsdag 20 4740 kr 4880 kr 6440 kr (7880*)
Fredag 20 4740 kr 4880 kr 6160 kr
Lördag 19 4503 kr 4636 kr 6118 kr
Söndag 18 4266 kr - -

Betalningsvillkor

Du kan betala terminsavgiften:

• vid ett enda tillfälle
  • vid två tillfällen (administrationsavgift 100 kr)
  • vid tre tillfällen (administrationsavgift 150 kr)

Av miljö- och kostnadsskäl fakturerar vi helst via e-post. Väljer du pappersfaktura tillkommer faktureringsavgift på 50 kr

Du väljer betalningsmodell på din sida på kundinloggningen. Se länken "minridskola" på hemsidans förstasida.

Om du inte betalar fakturan senast angiven förfallodag tillkommer en påminnelseavgift på 100 kr. Om du inte betalat senast den förfallodag som anges på påminnelsen stängs du av från ridskolan.

Medlemskap i TRF

Alla ryttare och hästskötare vid måste vara medlemmar i Tyresö Ryttarförening. Information om medlemsavgift, medlemskapets fördelar m.m. hittar du här.

Lektionsrutiner

• Ridelev behöver vara på plats minst 20 minuter före lektionsstart för att hinna göra i ordning hästen och delta i avprickning. Lektioner som börjar med ridningen har samling 10 min innan lektionsstart.
  • Ridelev får av säkerhetsskäl inte ansluta till lektion när dörren till ridhuset är stängd.
  • Ridelev ska efter lektionen ta hand om sin häst och dess mundering.
  • Alla ridgrupper har samling med en ridlärare i omedelbar anslutning till lektionen, antingen före eller efter.
  • Ponnyryttare på fd. Grundkurs och nivå 0–1 har 20 minuter teori och 40 minuter ridning, inklusive uppsittning och avsittning.
  • Ponnyryttare på nivå 2–5 samt storhästryttare har 10 minuter samling och 50 minuter ridning, inklusive uppsittning och avsittning.
  • Vid sex tillfällen per termin ingår på nivå 2–5 ett teoriblock före eller efter ridpasset på 10 min.
  • Alla elever på ridskolan måste bära CE-märkt ridhjälm under ritten.
  • Vi rekommenderar våra elever att bära skyddsväst. Dock är det inte tillåtet att använda skyddsväst med luftkudde; skyddsfunktionen utlöses med en knall som riskerar att skrämma hästar i närheten och därmed skapa säkerhetsrisker för andra ryttare.
  • Av hänsyn till våra hästars långsiktiga hälsa och användbarhet har vi en viktgräns på högst 85 kg.
  • Mer detaljerad information hittar du i dokumentet Riktlinjer för hästhantering och säkerhetsarbete.

Teorivecka

Varje termin arrangerar vi en teorivecka, då lektionerna för ponny och häst nivå 2–5 ersätts med avsutten verksamhet (teori, föreläsningar, clinics). Grundkurs och ponny fd. gk och nivå 0–1 har teori på sin vanliga lektionstid.

Nyanmälan till lektionsridning

Om du vill börja med lektionsridning hos oss skickar du din anmälan till This is a mailto link. Den ska innehålla följande uppgifter:

• Fullständigt namn
  • Personnummer
  • Adress
  • Telefonnummer
  • Längd
  • Vikt
  • Tidigare erfarenhet av ridning

Anmälan till fortsatt lektionsridning

Du som redan har lektionsplats och vill fortsätta nästa termin, anmäler dig skriftligt via denna anmälningsblankett.

Du som rider hos oss under höstterminen är redan anmäld för ridning inför vårterminen. Om du inte vill fortsätta rida nästa termin så måste du säga upp din plats (se stycket om Uppsägning av lektionsplats, nedan).

Uppsägning av lektionsridning

Vill du säga upp din plats under pågående termin så har du sex gångers uppsägningstid. Uppsägning ska alltid ske skriftligt, via e-postmeddelande till This is a mailto link.

Längre frånvaro

Om du uppvisar ett läkarintyg som styrker att du måste avstå från ridning under minst fyra veckor så återbetalar vi avgiften för de lektioner som du missar, dock max 10 veckor. Meddela oss vid första avbokningstillfället hur länge du kommer att vara borta. Skicka in läkarintyget snarast.

Villkor för ersättare (gäller ryttare på både häst och ponny)

Om du inte kan delta i din lektion får du ta in en ersättare, som ska rida på samma nivå som du själv. Ersättaren måste vara medlem i TRF och är/har varit elev på ridskolan tidigare.

Du ska meddela namnet på din ersättare antingen via e-post till This is a mailto link  Meddelandet ska nå oss senast kl 13:00 på vardagar eller kl 07:00 på lördagar och söndagar. Om du inte har meddelat oss får ersättaren inte delta i lektionen.

Villkor för igenridning (gäller endast ponnyryttare)

I mån av plats erbjuder vi ponnyryttare (ej Hästvettskurs och Grundkurs) igenridning i likvärdig grupp, men vi kan inte garantera igenridningstider. Vi rekommenderar att du försöker byta ridtid med en annan ryttare.

Du avbokar din lektion antingen via e-post till This is a mailto link eller via röstmeddelande på telefon 08-770 42 60. Avbokningen ska nå oss samma dag senast kl 10:00 på vardagar eller kl 07:00 på lördagar och söndagar. För sent avbokad lektion går ej att rida igen. Igenridning måste ske senast sex veckor efter den avbokade lektionen. Avbokningar under terminens sista månad kan du rida igen under efterföljande termins första månad.

Privatlektioner

Är du intresserad av att träna extra och köpa privatlektioner? Ridskolan erbjuder privatlektioner i mån av tid och utrymme i hästarnas och personalens schema. Privatlektionerna kan genomföras enskilt eller i liten grupp om upp till fyra personer.

En bokningsförfrågan gör du via e-post till This is a mailto link eller genom att prata direkt med din ridlärare. Privatlektioner kan bokas av ryttare som är medlem i Tyresö Ryttarförening. Både lektionsryttare och privathästryttare kan göra en bokningsförfrågan. Välkommen!

Lektionsavgift för ryttare max 19 år (priset avser vt -17)

Antal personerLektionslängdAvgift per person
(lektionsryttare)
Avgift per person
(privatryttare)
1 40 min 561 kr 350 kr
2 60 min 494 kr 300 kr
3 60 min 433 kr 250 kr
4 60 min 407 kr 250 kr

Lektionsavgift för ryttare 20 år och äldre (priset avser vt -17)

Antal personerLektionslängdAvgift per person
(lektionsryttare)
Avgift per person
(privatryttare)
1 40 min 618 kr 350 kr
2 60 min 561 kr 300 kr
3 60 min 494 kr 250 kr
4 60 min 474 kr 250 kr

Force majeure

Vi återbetalar inte avgift för ridlektioner som ställts in på grund av orsaker som föreningen inte har möjlighet att påverka. Exempel: extrema väderförhållanden som kan äventyra elevernas, personalens och hästarnas hälsa, försumlighet från kommunens sida när det gäller anläggningen, lagbud eller myndighetsåtgärd.

Vid stark kyla –20 °C eller vid händelse av flertalet sjuka/smittadehästar kan ridlektionen ersättas med annan verksamhet.

Kontakt

Undrar du över något? Hör av dig till This is a mailto link! Vi läser inkomna mejl under vardagar. Du kan också ringa oss på 08-770 42 60. Våra telefontider hittar du här.

Uppdaterad: 2017-04-12 15:36