Ridning för nybörjare

Våra nybörjargrupper

I dagsläget har Tyresö Ryttarförening endast möjlighet att erbjuda nybörjarridning för juniorer. Vuxna nybörjare kan vid enstaka tillfällen erbjudas kurser och läger, vilket då annonseras här på hemsidan.

Tyresö Ryttarförening har valt att dela in undervisningen av de unga nybörjarna i två delar. Detta för att de ska få en bra baskunskap. Del 1 kallar vi för Hästvettskurs och del 2 heter Grundkurs i ridning. Du kan läsa mer om varje kurs nedan.

Aktuellt schema hittar du här och vår prislista hittar du här. Information om rutiner och utrustning hittar du här.

Vill du börja rida hos oss? Läs mer här.

Hästvettskurs

Starten på ridskolan för barn i åldern 6–8 år. Kursen pågår hela terminen och omfattar både teori och praktik. På ett lekfullt sätt får barnen bland annat lära sig om hästens beteende, att hantera hästen på ett säkert sätt, sköta, borsta, leda och sadla. Ca 6 ggr får de prova på att rida. Nästa steg är Grundkurs 1 i ridning.

Barn som fyllt 9 år går direkt till Grundkurs 1 i ridning.

Grundkurs 1 i ridning

Detta är fortsättningen på Hästvettskursen, alternativt starten för nybörjare som är 9 år eller äldre. På programmet står både teori och ridning. Under teorilektionerna får deltagarna bland annat lära sig att hantera hästen på ett säkert sätt och att göra den i ordning inför en ridlektion.

Efter genomförd kurs blir nästa steg Grundkurs 2.

Grundkurs 2

Under grundkurs 2 fortsätter ryttarna med repetition från tidigare kurser. De tränar lättridning, ridvägar mm.

Efter genomförd grundkurs övergår de som önskar fortsätta med ridningen till vår ordinarie lektionsridning i en ponnygrupp nivå 0.

Hästhantering – en introduktion för föräldrar

I samband med terminsstart bjuder vi in våra nybörjares föräldrar eller annan ansvarig målsman till en introduktion i hästhantering. Detta eftersom att ni ska kunna finnas till hands för att hjälpa ert barn om så behövs, både inför och under lektionerna.

Teorivecka

Varje termin arrangerar vi en teorivecka, då lektionerna för ponny och häst nivå 2–5 ersätts med avsutten verksamhet (teori, föreläsningar, clinics). Hästvettskurs och Grundkurs 1 och 2 har teori på sin vanliga lektionstid.

Uppdaterad: 18 APR 2018 10:57 Skribent: Webbkoordinator