Rutiner

Lektionsrutiner

• Du som elev behöver vara på plats minst 20 minuter före lektionsstart för att hinna göra i ordning hästen och delta i avprickning.
  • Alla ridgrupper har samling med en ridlärare i omedelbar anslutning till lektionen, antingen före eller efter.
  • Vilken häst du ska rida framgår av tavlan i stallet.
  • Innan lektion ska hästen borstas och hovarna ska kratsas. Ta dig tid att hälsa på hästen ordentligt innan du sätter igång och kolla igenom att allt är ok.
  • Titta på utrustningslistan som finns på dörren till sadelkammaren, där står vad varje häst ska ha på sig för utrustning på lektion.
  • Av säkerhetsskäl får du som är sen inte ansluta till lektionen efter det att dörren till ridhuset är stängd.
  • Efter lektionenen ska du ta hand om din häst (borsta och kratsa, svampa av om den är mycket svettig) och även dess utrustning. Instruktioner finns i sadelkammaren.
  • Ryttarens utrustning läser du mer om här.

Hästhantering – en introduktion för föräldrar

I samband med terminsstart bjuder vi in våra nybörjares föräldrar eller annan ansvarig målsman till en introduktion i hästhantering. Detta eftersom att ni ska kunna finnas till hands för att hjälpa ert barn om så behövs, både inför och under lektionerna.

Säkerhetsregler i stallet och vid hästhantering

Kvalitet är ett av ledorden i TRF:s värdegrund. En av de faktorer som bidrar till verksamhetens kvalitet är säkerhetsarbetet.

För att undvika olyckor och tillbud har vi ett antal regler som vi är mycket noga med att följa. Hästar är flyktdjur, vilket innebär att de kan reagera starkt på en rad saker som vi människor kanske inte ens observerar. Det kan vara allt från ett plötsligt ljud till en ovan situation. Vi respekterar också det faktum att stallet är hästarnas ”hem” där de ska kunna vila och äta sitt foder i lugn och ro. Därför har vi bland annat följande regler:

• Vi springer inte i stallet och vi håller samtalstonen på låg nivå.
  • Du får gå in till en häst endast om du har en anledning, t.ex. att göra den klar för lektionsritt eller att sköta den.
  • Det får vara max två personer samtidigt inne hos en häst i spilta eller box.
  • Om du har med dig din hund till stallet ska den vara kopplad.
  • Barnvagnar är inte tillåtna inne i stallet, detta har Brandskyddsinspektionen bestämt.
  • Alla som leder hästar till och från hagen ska bära hjälm, även vuxna.
  • Barn under 13 år bär alltid hjälm, dvs. hjälm på direkt vid ankomst till stallet.

Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att köra in med bil på ridskolans område! Var vänlig och respektera detta då det dels ska finnas plats för utryckningsfordon i en nödsituation men också för att du kan skrämma hästarna. Undantagna är personalen och de entreprenörer som vi kontrakterar för att utföra olika arbeten inom anläggningen.

Våra kompletta riktlinjer för trivsel, hästhantering och säkerhetsarbete hittar du här.

Uppdaterad: 29 SEP 2017 10:00 Skribent: Webbkoordinator