Tyresö Ryttarförening

För nya elever

Varmt välkommen till Tyresö Ryttarförening! All nödvändig information finner du här på hemsidan, såsom t.ex. priser, Lektionsinfo/villkor samt om de olika former av undervisning som vi erbjuder.

Har du frågor, kontakta oss på info@tyresoryttarforening.se så hjälper vi dig!

Hos oss kan du börja rida från och med det år som du fyller 6 år, både som nybörjare och med ridvana.

Är du vuxen eller ungdom krävs ridvana för att få plats hos oss. Du ska behärska alla gångarter.

Mejla din intresseanmälan till info@tyresoryttarforening.se. Skriv ”Börja rida” som ämne och meddela oss följande:

• För- och efternamn
  • Fullständigt personnummer
  • Adress: Gata, postnummer och postadress
  • Telefonnummer
  • Längd
  • Vikt
  • Tidigare erfarenhet av ridning

Tyresö Ryttarförening har valt att dela in undervisningen av de unga nybörjarna i tre delar. Detta för att de ska få en bra baskunskap. Del 1 kallar vi för Ponnylekis, del 2 heter Grundkurs 1 och del 3 Grundkurs 2. Du kan läsa mer om varje kurs nedan.

Vår prislista hittar du här.

Ponnylekis

Starten på ridskolan för barn i åldern 6–8 år. På ett lekfullt sätt får barnen bland annat lära sig om hästens beteende, att hantera hästen på ett säkert sätt, sköta, borsta, leda och sadla. En av gångerna är det ridning annars är ponnylekis en förberedande teoretisk kurs på 15 ggr. Nästa steg är Grundkurs 1 i ridning.

Barn som fyllt 9 år går direkt till Grundkurs 1 i ridning.

Grundkurs 1 i ridning

Detta är fortsättningen efter ponnylekis, alternativt starten för nybörjare som är 9 år eller äldre. På programmet står både teori och ridning. Under teorilektionerna får deltagarna bland annat lära sig att hantera hästen på ett säkert sätt och att göra den i ordning inför en ridlektion.

Efter genomförd kurs blir nästa steg Grundkurs 2.

Grundkurs 2

Under grundkurs 2 fortsätter ryttarna med repetition från tidigare kurser. De tränar lättridning, ridvägar mm.

Efter genomförd grundkurs övergår de som önskar fortsätta med ridningen till vår ordinarie lektionsridning i en ponnygrupp nivå 0.

Vad kostar en ridlektion?

Du hittar vår prislista här. Avgiften faktureras terminsvis.

Vad behöver jag ha med mig första gången?

Oömma och varma kläder, det är kallt i ridhuset vintertid. Ordentliga skor med liten klack om du ska börja på grundkurs 2 eller nivå 0-5.

Finns det hjälm och väst att låna?

Hjälm finnas att låna hos oss men inte väst.

När behöver man vara på plats?

För ponnylekis och grundkurs 1 räcker det att vara på plats till din lektionstid. För grundkurs 2 och ninvå 0-5 behöver du vara på plats ca 20 min innan din lektion för att göra iordning din häst.

Flicka och häst