Foto: Erja Lempinen

Välkommen till Tyresö Ridskola, din oas i södra Storstockholm

Tyresö Ridskola driver sin verksamhet i den charmiga miljön på Fårdala Gård, bara ett par kilometer från Tyresö Centrum. Här hittar du en välplanerad breddverksamhet inom ridsporten, anpassad för hästintresserade i alla åldrar och på alla kompetensnivåer.

Vår inriktning

På Tyresö Ridskola lär du dig hästhantering och klassisk ridning. Vi undervisar i dressyr och hoppning på alla nivåer. Självklart anordnar vi även klubbtävlingar och externa tävlingar.

För juniorer erbjuder vi både kurser för nybörjare och ordinarie lektionsridning för de med ridvana. För seniorer (över 19 år) har vi främst möjlighet att erbjuda ridning för de som redan har ridvana, i någon av våra ordinarie ridgrupper. Enstaka kurser för vuxna nybörjare anordnas dock när möjlighet ges.

Några nyckelfakta

• Ridskolan drivs på ideell bas av Tyresö Ryttarförening.
  • Vi erbjuder ett varierat utbud av välutbildade hästar med mankhöjd från 108 till 185 cm. Totalt har vi cirka 50 hästar som resurs i lektionsverksamheten.
  • Vi har ett stort, funktionellt ridhus och en nyrenoverad uteridbana, båda med ett så lättridet och skonsamt underlag att ryttare från andra ridskolor brukar fråga hur vi bär oss åt.
  • Det är enkelt att komma hit via SL. En rad busslinjer, med startpunkt på Gullmarsplan eller i City, stannar vid hållplatsen Öringe. Därifrån har du cirka tre minuters promenad till stallet.
  • Väljer du att ta bilen hittar du en stor p-plats i direkt anslutning till våra hagar.
  • Ett uttalat fokus på säkerhet genomsyrar vår verksamhet. Vi har tydliga riktlinjer för hästhantering och säkerhetsarbete (dokumentet hittar du här). Exempelvis ska alla ryttare under 13 år alltid bära hjälm när de befinner sig i stallet.
  • Stämningen på ridskolan är omvittnat öppen, vänlig och generös. Vi har nolltolerans mot mobbning och annat kränkande beteende. Tillsammans med föreningen Friends har vi utarbetat trivselregler (dokumentet hittar du här) och handlingsplaner.
  • Vi anser att rökning och idrott inte hör ihop och har därför ett generellt rökförbud på hela anläggningen.
  • Vi tillämpar inte någon stalltjänst, men förväntar oss ideella insatser av våra medlemmar.
Uppdaterad: 2016-11-30 14:04