Regionaltävling paradressyr

Här ser ni bilder från ett av våra tidiga paradressyr-arrangemang, i maj 2015. TRF är än så länge en av få klubbar i Sverige som ordnar tävlingar för ryttare med funktionsnedsättning. De senaste åren har vi lockat hit ryttare även på mycket hög nivå, inklusive landslangsryttare, men alla nivåer är välkomna. Många reser väldigt långt för att kunna tävla, så vi hoppas att ännu fler klubbar blir inspirerade att ordna dessa roliga tävlingar!

Om en tävlande vill låna häst visar ryttare från ridskolan upp olika hästar och ger lite information om deras egenskaper, så att paradressyrryttaren vet vad hen kan vänta sig.

Maria tittar längtande mot Rekruts, som hon red mycket fint vid tävlingen år 2014.

Framridning på utebanan.

Det finns olika sätt att stötta en paradressyrryttare så att funktionshindret överbryggas. Två exempel: speciella arrangemang kring tyglarna och en medhjälpare som kan ropa upp programmet.

På väg in till dressyrbanan – och så småningom glädjen efter en väl genomförd ritt.

När TRF:s paradressyrryttare Linnea Nyström förbereder sin insats är trimningen av tygelarrangemanget en viktig del.

Uppdaterad: 29 SEP 2017 12:57 Skribent: Webbkoordinator