Ett besök på sommarbetet

Ni är säkert många som är nyfikna på hur era fyrbenta träningskompisar har det under sommaren? När ni själva har sommarlov och semester? Kolla in det här reportaget från hästarnas sommarbete i näraliggande Erstavik, naturreservatet som delas mellan Tyresö och Nacka och som ligger precis norr om ridskolan.

Varje år rids de flesta hästar och ponnyer ut på betet (några åker transport och ev. sjuka eller skadade hästar stannar på gården tills dess att de är kuranta nog för utevistelse dygnet runt) av några uterittssugna medlemmar, medan ett annat järngäng stannar hemma i stallet och gör det riktigt, riktigt sommarfint. Varenda milimeter skrubbas rent!

Hästarna på sommarbete visiteras och tas om hand varje dag, precis som vanligt, av personal och frivilliga medlemmar som löser av varandra genom ett bestämt jourschema. Det tar sina rejäla timmar varje dag att kolla igenom alla hästar, inspektera hagarna och även pyssla om de hästar som behöver lite extra tillsyn.

Sida 01

Uppdaterad: 06 JUN 2017 19:52 Skribent: Webbkoordinator