Stort intresse för Maskeradskötartävlingen

Maskeradskötartävlingen arrangeras varje höst av föreningens Ungdomssektion. Alexandra Glykofrydis sitter i sektionens styrelse och är jättenöjd med årets tävling, som gick av stapeln den 4 oktober.

– Tack alla som deltog för att göra den bästa maskeradskötartävlingen! Vi hoppas att ni hade kul!

Varje lag består av två unga ryttare och en ponny. Först ska man borsta hästen noggrant och sedan ska man pryda den så elegant och fantasirikt som möjligt. Men det gäller att rappa på. Det finns nämligen en tidsgräns.

– Deltagarna har 40 minuter på sig. Och domarna sätter poäng både på skötseln och på maskeraddräkten, så det lönar sig inte att fuska med borstningen för tjäna tid, berättar Alexandra.

Intresset för årets tävling var massivt. Inte mindre än 45 ryttare ställde upp. Arrangörerna fick lov att ta in en större ponny och en storhäst för att få ihop alla lag. Att fantasin flödade syns tydligt av fotona nedan. I stallet stod häxor, en tärna, prinsessor, tomtar och många andra spännande varelser.

Resultatet? Helst skulle Alexandra kora alla till vinnare, men domarna rangordnar de tre bästa ekipagen. Här är listan:

• 1:a: Kajsa Lindskog och Teah Lundbeck med Elektro
  • 2:a: Vera Joelsson och Alexandra Grate med Picco