Njut av vårt fina, fräscha stall

Äntligen har Tyresö Ryttarförening haft ekonomisk möjlighet att renovera stallet. Visst har vi alla sett hur slitet det varit i hästarnas spiltor, i vattenspilta, i teorirummet? Om du har glömt så hjälper fotografierna dig att minnas.

I våras bedömde styrelsen och den bank vi anlitar att Tyresö Ryttarförening kunde ta ett banklån för att åtgärda både stallet och Bostadshuset.

Den gamla väggfärgen blästrades bort av Blästerkungen AB. Stora maskiner drog in på ridskolan samma dag som hästarna reds ut till betet. Sedan dånade och yrde det i två dygn.

Därefter tog Tyresö Målericentral AB över och målade stallen, den gemensamma gången och teorirummet samt trapphuset. Även ventilationen är åtgärdad. Mårten Thelander AB lad ny matta i spolspiltan och lagade dörren till ”privatstallet”. En del nya saker har inhandlats. Målning av stalltoaletten sköttes av våra sommararbetare.

Ett lyft även för Bostadshuset

I Bostadshuset har våra sommararbetare målat väggar och tak. Golven är slipade och lackade av Mårten Thelander AB. Det inre rummet är iordningställt för drift av cafeterian. Nya kylar och frysar finns på plats. Vidare har vi anlitat Kwalitel AB för att dra om viss el, ta bort gamla ledningar och montera nya armaturer.

Bostadshuset kommer användas av Profilfritids och Djurgymnasiet under vardagar. Det kommer finnas tider då andra grupper kan använda huset. Och nu finns en skogräns i hallen. Inga ytterskor innanför den linjen!

Nu hjälps vi åt att behålla fräschören

Höstterminen har rullat igång och vi är tillbaka på en ridskola som är ljus och fräsch och något vi kan vara stolta över. Mycket gammal bråte har rensats bort, utrymmen kan nu användas bättre. Sadelkamrarna är fint iordningställda. Stallvindens utrymme för USS är nystädat. Där kommer Djurgymnasiet att ha sina lektioner vissa dagar och liksom tidigare är detta ungdomarnas utrymme.

Nu är ambitionen att hålla stall, stallvind, Bostadshus, sadelkammare och alla andra utrymmen fina och i god ordning! Där kan vi alla hjälpa till.

Tack till alla sommarhjältar

Föreningens kassör Margareta Thelander och ordförande Ewa Jansson har tillbringat åtskilliga dagar på ridskolan denna sommar. Utan deras insats hade renoveringen inte gått att genomföra. Tack!

Tack även till alla insatser från våra medlemmar och ridlärare, som först plockade ut allt ur stall och Bostadshus för att sedan plocka in det igen. Även dessa insatser var en förutsättning för att vi skulle ro renoveringen i hamn.

Vi vill också tacka våra entreprenörer Blästerkungen AB, Tyresö Målericentral AB, Mårten Thelander AB och Kwalitel AB för deras insatser i sommar.

Några stallfakta

• Tyresö Ridskolas stall invigdes i januari 1990 efter att det gamla stallet hade dömts ut.
  • Stallet har plats för 55 hästar varav de flesta står i spiltor.
  • Stallet är uppdelat i tre stalldelar: ponnystall, storhäststall plus ett ministall med fyra platser för ridlärarnas privata hästar.

Resurser i markplanet

• Två toaletter
  • Teorirum
  • Kontor
  • Två vattenspiltor för hästarna
  • Verkstad för vaktmästaren
  • Foderrum
  • Gödsel- och containerrum
  • Två sadelkamrar
  • Fyra förråd

Resurser i övervåningen

• Stort matrum för eleverna där de kan äta matsäck och umgås.
  • Stort höloft där det även står skåp för uthyrning
  • Tvättstuga
  • Personaltoalett med dusch