Ridhus och utebana

Tyresö ridskolas ridhus

Nya ridhuset, som stod färdig i början av 2002, har läktare på båda kortsidorna. Måtten på ridbanan är 24 m x 77 m.

Vi har delat in ridhuset i en upp- och avsittningsdel på ca 24x20m, medan den större delen ca 23x65m används för lektionsridning. När en grupp håller på att avsluta sin lektion på den stora delen, sitter nästa grupp upp på uppsittningsdelen och börjar skritta fram. Sedan byter grupperna plats och den tidigare lektionen sitter av på den mindre delen. Varje lektion får vara ensam 30 minuter i hela ridhuset.

Hästar i ridhuset

Nytt underlag i ridhuset

I början av 2013 bytte vi äntligen underlaget i ridhuset. Nu har vi fibersand, något som också används i bland annat Globen Horse Show, Flyinge och Strömsholm.

Den nya blandningen mellan fiber och sand blir mer homogen vilket gör underlaget mer stabilt. De stora skillnaderna mot det gamla underlaget är hållbarheten och effekten vid hoppning. Hållbarheten är förlängd med flera år; upp till 10 år kan det användas om det sköts rätt. Skillnaden när man hoppar är att det blir ett snabbare underlag utan risk för halka.

Men det måste liksom andra underlag skötas omsorgsfullt, vattnas varje dag, harvas med specialharv minst varannan dag och mockas noga hela tiden. Vår vaktmästare Kurre har konstruerat en specialharv för detta ändamål, och bevattning sker automatiskt varje morgon i vårt bevattningssystem så länge det inte är frost. Under vintertid måste underlaget behandlas på annat sätt. Kurre prövar sig fram.

Innan vi köpte detta underlag var vi på studiebesök i Södertälje och Mälarhöjden, samt ringde runt till flera Stockholmsridskolor och kollade av underlagens kvalité.

Infravärme på läktaren

Hösten 2013 kommer äntligen en efterlängtad infravärme att installeras på mittsektionen av läktaren. Den mittersta delen av läktaren kommer kunna värmas upp med två kraftfulla infravärmare som skall räcka till alla som sitter på den delen samt lite till domare/speakers också.

Infravärmen har blivit verklighet efter önskemål från medlemmarna på senaste medlemsenkäten och finansieras till sin helhet av intäkterna från Lucia 2012 och Nationaldagen 2013. Intäkterna kommer från entréer, lotterier och cafeteria.

Mikaela Thelander och Traviata

Utebanan

Ridbanan utomhus är 30x70 m.

Sommaren 2013 genomgick utebanan en totalrenovering och nu kan vi äntligen använda den igen! Den har inte varit i bruk på flera år. Den har känts tung för hästarna att gå på och sanden har varit för lös och inte packat sig som vi önskat. Nu kommer vi att använda den så ofta vi kan och vädret tillåter så det blir mer variation för hästar och elever. Dessutom är den ju en viktig del som framridning vid våra tävlingar.

Som alla större investeringar har utebanans renovering fått vänta tills föreningen har ekonomiska möjligheter att genomföra upphandling till bästa pris. Ridlärarna har före upphandling tittat på olika ridbanor i Stockholm med omnejd och kommit fram till att en grusbana fortfarande är ett lämpligt underlag för utomhusbruk på en ridskola.

Styrelsen har genomfört upphandlingen och valt ut entreprenören Haninge Mark och Schakt - ett företag som är duktiga på hur sand/grus uppför sig.

Under betestiden i juli genomförde Haninge Mark och Schakt renoveringen. All sand togs bort, underlaget reparerades på olika ställen och därefter återfylldes banan med 70 % ny packbar sand och 30 % av den gamla stridsanden - detta för att åstadkomma ett fast underlag som ändå kan kännas lite mjuk att gå på.

När halva banan var klar provreds den en första gång av Maria Magnusson på Nougat och vår tidigare ridlärare Jessica Björk på Dio. Efter det att banan färdigställts och justerats har den också provridits och godkänts av vår ridskolechef Nina på Timida som testade den tillsammans med ridlärare Annica Amnér.

Banan kommer nu att bearbetas av vår vaktmästare Kurre som går över den med vatten, sladd och vält. Som alla grusbanor kommer även denna att bli fastare när den är blöt, och dammig när den är torr. Men eftersom den bara är 5 - 7 cm tjock så skall den kunna användas av alla våra ridhästar.

Ett stort tack för en bra leverans och ett engagerat arbete vill vi rikta till Haninge Mark och Schakt.

Några bilder från renoveringsarbetet (tagna av Ewa Jansson):

526312_10152416792914119_2031294832_n

Uppdaterad: 2016-10-02 15:03